No Sweet Week: Kardemummabullar med fruktfyllning

21 Jan

Kardemumma-bullar med banan-chokladfyllning

Dag 11 på Sweet Week-utmaningen och jag kan fortfarande säga att jag inte saknar sötsakerna, men det är lite trist att tacka nej om det bjuds på jobbet eller om jag går på café.

Jag har testat att baka bullar nästan helt utan socker med lyckat resultat! Jag tog en vanlig vetebrödsdeg, men uteslöt allt socker förutom 2 msk som jag tror behövs för att det ska jäsa ordentligt. Det blev riktigt bra! Recept finner du nedan med två olika fyllningar:

Kardemummabullar med fruktfyllning

1,5 dl olja eller 150 gram mjölkfritt margarin
5 dl soja- eller havremjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 msk socker
3 tsk malen kardemumma
14-15 dl vetemjöl

Banan-choklad-fyllning:
75 g rumsvarmt mjölkfritt margarin
3 stora eller 4 små KRAV-bananer, mosade med gaffel
2 msk kakao
(ev 1-2 msk agavesirap)

Äpple-kanel-fyllning:
75 g rumsvarmt mjölkfritt margarin
1,5 dl osötad äppelmos
2 msk kanel

1. Smält fettet i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt.
2. Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen).
3. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna.
4. Jäs övertäckt i 30 min.
5. Sätt ugnen på 250 °. Dela degen i 2 delar och forma dem till bakplåtsstora rektangulärer på ett mjölat bakbord med hjälp av kavel.
6. Bred ut valfri fyllning (margarinet först) och rulla ihop. Skär i 1,5-2 cm tjocka bitar och lägg i bullpapper på en bakplåt.
7. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler under bakduk.

3 svar to “No Sweet Week: Kardemummabullar med fruktfyllning”

  1. Titti 22 januari 2011 den 14:41 #

    Attsingen vad gott det låter! Jag har också sockerdetox så dessa ska prövas!

  2. Tove 22 januari 2011 den 15:19 #

    De var faktiskt väldigt goda! Skulle vara kul att smaka äpplekanelfyllningen också. 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kanelbullens dag med nyttig bulle « AFTERNOON and TEA - 04 oktober 2011

    […] sitt löfte (och fettis-dagen också) men jag har hursomhelst gjort nyttiga bullar. Receptet hittar du här men bullarna blev faktiskt som godast med lite socker (strö över lite rårörsocker) […]

Lämna en kommentar