Saftiga marinerade sojafiléer med hasselbackspotatis

23 Jul

Idag tänker jag fresta er med hur fantastiskt god vegansk mat kan vara med hjälp av goda råvaror och tillbehör.

Hasselbackspotatis med sojafiléer och gräddsås

Hasselbackspotatis med sojafiléer och gräddsås

Kvällens meny:

* Hasselbackspotatis gjord på små skrubbade färskpotatisar, strösslade med flingsalt

* Saftiga marinerade sojafiléer med röksmak och en gräddig pepparsås

* Krispig sallad med säsongens smaker

Sojafiléerna av märket Veggo/Hälsosport inköptes på Hälsokraft till det låga priset av 50 kr, och då får du en påse på 175 gram som blir 600 g färdiga sojafiléer (ca 30-35 filéer, vilket blir ca 1,50 kr per filé).  Filéerna kommer i ett torrt tillstånd och kokas under 5 min i vatten med en buljongtärning. Låt dem sedan rinna av i ett durkslag innan du marinerar dem.

Liquid Smoke-marinaden:
1 tsk Liquid Smoke
2 tsk vatten
knappt 1 dl rapsolja
vitlökspeppar
grillkrydda
soja
örtsalt
– Rör ihop allt till en marinad. Lägg i sojafiléerna, men krama gärna ur dem lite vätska innan.

Gräddig sås:
2 dl Oatly iMat
½ grönsaksbuljongtärning
lite soja
peppar (gärna färskmalen och 5 sorters peppar-blandning)
– Koka upp grädden och rör i de övriga ingredienserna. Låt koka på låg värme i 5 min och vispa ständigt.

Marinera sojafiléerna i minst 30 min (medan du gör hasselbackspotatisen i ugnen), häll dem sedan tillsammans med marinaden i en varm stekpanna i och stek på medelvärme ca 5-7 minuter per sida tills filéerna får en fin stekyta.
Servera med hasselbackspotatisen, sås och en krispig sallad till.

Jag vill bara tillägga att detta blev helt otroligt gott, en riktig festmiddag! Med tanke på att färskpotatis inte kostar särskilt mycket, och sojafiléerna går på ca 1,50 kr stycket, så gick nog denna fenomenala veganska och matiga middag loss på ca 12 kr per person. Billigt och gott med andra ord.

stekta filéer

Sojafiléerna under stekning

7 svar to “Saftiga marinerade sojafiléer med hasselbackspotatis”

  1. Frida 23 juli 2009 den 9:13 #

    Mmmmmummmmmssss!

    Jag gjorde en vegansk potatisgratäng igår, med saffran och oliver, som inte blev så pjåkig heller. Men som sagt så blev jag på dåligt humör av att laga mat, så jag kunde inte riktigt uppskatta maten…kanske smakar resterna bättre idag, nu när jag har lagt matlagningen bakom mig, så att säga? 🙂

  2. Admin 23 juli 2009 den 12:10 #

    Du kanske behöver någon att laga mat med eller åt! Det är ju störttråkigt att laga mat ensam. Har du Elin-Maria där under sommaren nåt? Ni kanske kan turas om att laga middag?
    Potatisgratäng är förresten en av mina favoriträtter! Ska äta det på fredag med broccoli i och en massa Oatly iMat…mmm…

  3. Frida 23 juli 2009 den 23:23 #

    Jag bjöd på resterna idag, och det var MYCKET godare än det kändes igår. Bor ju bara med Maria nu, som tyvärr är lika opeppad på matlagning som jag är för tillfället. Men men, när jag slutar jobba så förgrymmat mycket hoppas jag att ”matlusten” kommer tillbaks 🙂

    • Admin 24 juli 2009 den 11:42 #

      Det kan hjälpa att beställa en Ekolåda! Så har en alltid bra råvaror hemma och roliga recept. Funkar för mig 🙂

  4. Ulrika 24 juli 2009 den 22:11 #

    Det ser kanongott ut!!!
    Jag har en utmaning till dig hos mig, om du törs!?!?!?!?

  5. mats 20 november 2011 den 23:14 #

    Det blev hur bra som helst! Tack 😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. December och Nyår | MilitantVeganHippien - 04 januari 2013

    […] Sedan blev det Tofu och hasselbackspotatis till huvudrätt (det var här som man saknade kött): https://peppen.wordpress.com/2009/07/23/saftiga-marinerade-sojafileer-med-hasselbackspotatis/ (Hittade inga sojafileer på Willys, så det fick bli tofu). Marinaden improviserade jag också, […]

Lämna en kommentar