Att yoga med överrörliga leder

15 Jul

Idag har jag läst artiklar om yoga och överrörlighet, eftersom jag själv har överrörliga knä- och armbågsleder. Efter att ha yogat i över 4 år har jag efter hand upptäckt två mindre skador som troligen kommer av yogan.

Det ena är en smärta i vänster handled som uppstår när jag står i yogapositioner som lägger tyngden på händerna, t ex Chaturanga Dandasana. Om jag hade lyssnat på yogaläraren från början och inte lagt all tyngd enbart på själva handleden, utan fördelat tyngden på hela handen och ända ut i fingertopparna, hade jag förmodligen inte behövt känna smärtan idag.

Den andra smärtan har nyligen börjat uppstå i vänster knä när jag går in i yogapositioner som t ex Lotus pose. Troligen beror detta på att jag är överrörlig i knäleden, något en yogalärare informerade mig om för så sent som 9 månader sedan. Att vara överrörlig i knä- och armbågsleder kan leda till skador i dessa leder med tiden. För att motverka dessa skador, förutsatt att du vet om att du är överrörlig, är det bra om du inte går ”fullt ut” i en del yogapositioner, som t ex Trikonasa (Triangel Pose) och Paschimottanasana (Seated forward fold), utan istället håller tillbaka knät lite, så att det inte går för långt.

För mer läsning om hur du som är överrörlig i lederna kan motverka dina skador rekommenderar jag följande artiklar (på eng.) på Yoga Journals hemsida:

  • Please your knees – en guide till hur du går in i t ex Triangel Pose med överrörliga leder
  • Knee deep in yoga – lång och välskriven artikel som förklarar varför smärta i knän kan uppstå och hur du motverkar den
  • On your knees – läs om vikten av att hålla en rak linje och aktivera rätt muskel för att slippa att lägga för mycket press på knäna

För mer allmän läsning kring yoga rekommenderar jag en av mig nyfunnen blogg av yogainstruktören Karin Björkegrenbloggen Yogavita.
Saxat från Karins egen presentation på bloggen:

Jag är en medelålders kvinna/mamma som ser det som mitt ”mission” att sprida yogans vidunderlighet. Varför? Jo, för att jag så tydligt med mig själv som referens sett hur mitt liv och min inställning inte bara till mig själv, utan också till andra och livet i övrigt förändrats till det positiva. Klart man vill att alla ska hitta verktyg för att må bra – bättre i sina liv. Jag är fullständigt säker på att yoga är ett bra redskap att ta till, i vår ständiga jakt efter att må bra. Och att yogan är en bra livlina när det stormar i livet – det kan jag själv skriv under på. Här vill jag tipsa om böcker, kurser, lärare, resor – kanske för att jag själv saknade det när jag började yoga för en massa år sedan.:

10 svar to “Att yoga med överrörliga leder”

  1. Frida 15 juli 2009 den 11:56 #

    Åh, vad tråkigt att du har fått ont 😦

    Jag har också funderat över det här med överrörlighet och yoga sen jag började, eftersom min mamma är överrörlig och har ont i kroppen p.g.a detta. Jag tycker själv att jag är ”förvånandsvärt” vig i vissa leder, och misstänker att det kanske är överrörlighet…Det skulle verkligen vara bra att ta reda på det.

    • Admin 16 juli 2009 den 16:43 #

      Vi tar en yinyoga-session nästa vecka såkan jag kolla om du är överrörliga i lederna. Jättesvårt att se (och känna) själv, men inte så svårt att se på någon annan (eller i en spegel).

  2. Frida B 15 juli 2009 den 15:31 #

    Tack Maria för att du tar upp detta problem. överrörlighet är inte som många tror kul. ÅÅÅÅ kan du gå ned i spagat….. Ja det kan jag men att va överrörlig innebär som du säger skador på grund av att kroppen hamnar i positioner där den är svag. Jag har också fått tipset att hålla mot när jag yogar och det fungerar rätt bra faktiskt. Något man ska tänka på som överrörlig är att detta inte bara gäller vid träning utan gäller vad du än gör i din vardag. Tänk på hur du står och hur du lyfter med armarna. Det är inte alltid det lättaste men ett måste om man vill ha en kropp som håller livet ut.

    • Admin 16 juli 2009 den 14:42 #

      Ja, visst är det knepigt, och många fler än en tror är nog överrörliga. Själv kan jag inte gå ner i spagat t ex, men får obehaglig värk i knän när jag överböjt dem vid yoga eller stått upp länge och t ex sett en konsert.

  3. Ulrika 15 juli 2009 den 22:35 #

    Åh vad jag tycker om morgonyogan du tipsade om för ett tag sedan. Har blivit av med min rygg- och nackvärk som jag besvärats av en tid. Kombinationen morgonyoga och spikmatta är kanon!
    Tack också för den musiga chokladbiten du skickade!!! Superduper god var den.

    Kramar från Ulrika

    • Admin 16 juli 2009 den 14:39 #

      Åh så roligt att höra, Ulrika! Det är svårt att tro att några enkla yogaövningar kan ha en sådan effekt på ens ryggbesvär, men det hjälper ju verkligen. Vår stillasittande kropp behöver röra på sig på olika vis, det är enkel matematik 🙂

  4. Nina 20 juli 2009 den 15:08 #

    Jag har missat din blogg ett tag, eftersom jag aldrig kom mej för att uppdatera min länklista när du flyttat till hit. Men nu är jag här igen och ska börja med att tacka för ett superbt inlägg!!

    • Admin 21 juli 2009 den 13:05 #

      Tack, vad snällt sagt! Jag ska skriva fler inlägg om yoga för att peppa och bli peppad! Får en gång i veckan ett superbra mail från Yoga Journal med massor av intressant läsning som passar att lägga ut här på bloggen.

  5. Jennie W 07 augusti 2009 den 19:23 #

    Jag har haft samma problem, med skador pga överrörlighet! För mig blev räddningen viryayoga! Den är helt fantastisk och utgår från glädje och biomekanik och säkert utövande och passar även om man är stel! http://www.viryayoga.se

    Anusarayoga är också kanonbra av samma orsak! Det finns på YogaShakti i Sthlm, http://www.yogashakti.se

    • Admin 08 augusti 2009 den 21:19 #

      Vilka bra tips! Viryayoga är nytt för mig så det blir intressant att läsa på länken du skickade.
      Anusara och dess ”open to grace”-tänk har jag börjat ta till mig, tycker det är en härlig inställning att yoga till! Neesha på Yoga Today är en underbar anusara-lärare och har faktiskt besökt Yoga Buddhi i Göteborg i vintras, men jag kunde inte ta med ned just den helgen.

Kommentera

