Hur en förvandlar en övervuxen odlingslott till ett sprudlande växtparadis

13 Feb
20130909-221013.jpg

Bild från odlingslotten, sommaren 2013

 

Jag har inte besökt min odlingslott ännu, det är ju fortfarande vinter och snö här i norr (Umeå), och trots att vårsolen börjat kika fram är det ju inte dags att börja jobba på lotten förrän i maj. Men trots att det är långt kvar tills odlingssäsongen på riktigt sätter igång så har jag börjat inventera fröer och kika på eventuellt inköp av nya från ekologiska Runåbergs.

Eftersom min odlingslott var grästäckt (ej odlad under 2 år) när jag tog över den våren 2013 har jag haft fullt sjå att försöka arbeta upp de 50 kvadratmetrarna till odlingsbar mark igen. Första året (2013) gick det rätt bra med det arbetet, och jag kunde bruka halva lotten ungefär och fick en trevlig skörd av bl a majrovor och potatis. Andra året (2014) däremot födde jag mitt andra barn i april och kunde inte lägga ner särskilt mycket tid på lotten, trots mina förhoppningar om att kunna arbeta medan bebisen sov. Det gick inte riktigt och jag fick mer jobba med att hålla undan ogräs och vattna i den mån jag kunde, istället för att lägga ner tid och omsorg på att fortsätta skapa odlingsbar mark av den eländiga biten av lotten.

Nu har jag precis fått ett tips av min vän Emma om hur jag med minimal insats kan förvandla de övervuxna delarna av lotten till ett grönt, växande paradis! Det är med hjälp av att täcka marken ovanifrån och på så vis ta kål på gräs och annat som tagit över jorden. Processen kräver inte mycket arbetsinsats, men tar desto längre tid då nedbrytningen inte sker särskilt snabbt. Men tid har jag, och eftersom halva lotten redan är brukbar kan jag mycket väl tänka mig att låta andra halvan få bero i ett år eller två, medan den sakta men säkert förvandlas till brukbar jord igen.

För dig som blir intresserad av täckning finns här en mycket bra text att läsa genom tidningen Land.

Har du själv erfarenheter av att täcka? Skriv gärna en kommentar nedan!

Lämna en kommentar