Bokrecension: Mitt nya Raw food-kök

13 Feb

 

MittNya

Jag lånade boken Mitt nya raw food-kök av Erika Palmcrantz Aziz på bibliotekets snabblånsavdelning (mitt bibliotek är bra på att köpa in nya och  intressanta kokböcker) för ett några veckor sedan för att inspireras i min strävan att äta mer raw food.

Erika har gett ut flera kokböcker innan denna senaste bok, och till skillnad från hennes första bok Raw food på svenska (läs mer om boken här) som var en basic och bra bok för nybörjare inom raw food, så har Erika tagit steget betydligt längre i denna nya kokbok som innehåller en mängd recept anpassade för mer rutinerade raw food-entusiaster då många av recepten kräver torkugn. Detta exkluderar såklart alla (mig själv inräknad) som inte (ännu) har någon torkugn i hemmet, men för den som tänkt skaffa en eller redan har det hemma så tänker jag att denna kokbok blir ett fantastiskt bra hjälpmedel i vardagsmatlagningen, för boken innehåller hela 250 olika recept och känns komplett!

MittNya2

Upplägget är enkelt men snyggt, fotona vackra, och texten lätt att läsa. Ett stort plus är de olika ikonerna vid varje recept där det enkelt framgår om rätten är t ex nötfri eller om den kräver torkugn.

Absolut största behållningen med denna raw food-kokbok tycker jag är specialsidorna med mat för olika högtider som påsk och jul (se nedan). Så himla praktiskt och smidigt att ha en hel hög med buffé -recept samlade på ett och samma ställe! Något jag verkligen längtat och letat efter.

 

MittNya3

För dig som blir nyfiken på innehållet i kokboken kan jag rekommendera att kika på Adlibris webbsida där flera sidor från boken går att förhandsläsa i webbläsaren! Klicka på denna länk så kommer du direkt dit och får en bra förhandstitt på hur boken ser ut och vilka olika typer av recept som finns att laga.

Kommentera

