Att älska sin mammakropp genom yoga

10 Apr

Konsten att som kvinna älska sin kropp trots de slimmade och retuscherade ideal som dagligen omger oss via olika media är rätt svårt, och jag tror att många håller med mig.

Att som mamma älska sin kropp efter ett barn eller två (eller kanske fler) är enligt min egen erfarenhet både lättare, och svårare. Lättare eftersom jag blivit mer integrerad med min kropp då jag haft ett litet liv boende inom mig, och fascinerats oerhört över den kraft som den kvinnliga kroppen innebär. Svårare då kroppen efter två förlossningar (och ett antal år äldre) inte längre motsvarar min inre bild av hur min kropp ”borde” se ut.

Här hittade jag 7 tänkvärda tankar att fokusera på de dagar då kroppens förändringar känns övermäktiga. Översätter några av dem i korthet nedan.

  • Titta på det/de mirakel du skapat med hjälp av din kropp! Fundera över hur fantastiskt det är att kroppen utvecklats just för att föda, nära och bära dina barn.
  • Ta en stund varje dag där du tackar din kropp för allt den gör för dig och allt den ger dig.
  • 11 minuter. Avsätt 11 minuter varje dag bara för dig själv. Använd tiden t ex till yoga eller andningsövningar. Huvudsaken är att andning och kropp integreras, för att skapa en stark bas att utgå från.
  • Undvik tidningarnas glättiga omslagsbilder i möjligaste mån. Gå istället med i (eller starta en!) mammagrupp där du kan träffa likasinnade (och likakroppade) och diskutera både svårigheter och glädjeämnen kring barn, föräldraskap och kroppsfrågor.
  • Skratta åt eländet! Låt inte skammen över den ”fula” kroppen göra dig bitter och frånvänd. Skratta istället åt eländet, plocka fram humorn och dela med dig till familj, släkt, vänner. Skippa skammen och peppa på den fantastiska kroppen!

 

Själv gillar jag konceptet med 11 minuter yoga/andning etc per dag. 11 minuter är verkligen inte mycket tid, men känns rimligt att det kommer att kännas sjukt värt de få minuterna.

Det här med tidningarnas omslagsbilder är rätt enkelt att undvika tycker jag, och reklam går också hyfsat bra att undvika. Svårast är för en filmnörd som mig att inte stirra sig blind på alla vackra och smala kvinnor. Ibland tänker jag ”de har förmodligen inte fött några barn eller/och har personliga tränare och dieter som hetsar dem att hålla kroppen i absolut trim eftersom deras karriär (sorgligt nog) hänger på det”.

Rekommenderar en bra mammagrupp! Starta en själv om du inte redan är med i en!

Kommentera

