Quinoabiffar – genialt!

15 Feb

IMG_20160215_211022

Eftersom jag försöker skära ned på sojaprotein (lite komiskt när andra försöker skära ned på kött) då jag tycker att jag blir uppsvälld av det, samtidigt som jag gillar att laga mat från grunden, så blev jag överlycklig när jag hittade detta finfina recept på goda, nyttiga vegobiffar som håller ihop helt superbt och inte alls faller i tusen bitar som så många andra biffar!

Receptet hittade jag på geniala bloggen Vegoriket.

Quinoabiffar med vita bönor

4 dl grönsaksbuljong
2½ dl quinoa
1 burk vita bönor
½ dl maizena
½ gul lök, finhackad
1 tsk mörk soja
1½ tsk torkad oregano
½ tsk salt
vitpeppar
(jag satte även i en pytteskvätt liquid smoke)

1. Koka upp grönsaksbuljongen. Tillsätt quinoan och koka i 12 minuter.

2. Häll över quinoan i en bunke och låt svalna. Mixa eller mosa under tiden de vita bönorna.

3. Blanda ner bönorna i quinoan tillsammans med maizena, finhackad lök, mörk soja, oregano, salt och vitpeppar.

4. Forma till små biffar och stek i olja eller mjölkfritt smör tills de får fin färg.

Jag serverade biffarna tillsammans med stekt potatis, löksås, vinbärsgelé och sallad.

Kommentera

