30 days of yoga – Dag 3 (eller snarare 4)

12 Feb

30 days of yoga

Sedan jag fick mitt andra barn för snart 2 år sedan har yoga och annan träning inte hunnits med. Enstaka inhopp ute i joggingspåret eller på yogamattan har varit sköna men varit så fåtaliga att de inte gett någon långsiktig rutin eller träning. Nu har jag yogat fyra kvällar i rad – helt otroligt!

Hur kom jag plötsligt in på denna nya rutin? Jag analyserade min vakna tid för att tänka ut den tidpunkt som skulle funka bäst för träning och/eller yoga. Eftersom jag stiger upp kvart över sex på morgonen kändes det för jobbigt att stiga upp ännu tidigare och dessutom orka träna. Efter jobbet åker jag varje dag direkt och hämtar barnen på förskolan, sedan hem och lagar middag. Vi äter kl sex och nattar barnen mellan sju och kvart i åtta-åtta ungefär. Sedan är det ca 2-2,5 h fritid där jag brukar sticka, läsa, baka, se på TV, gå på bio eller sitta med mobilen och chatta med kompisar. Kl 22 är jag trött som sjutton och lägger mig att läsa innan jag somnar.

Den tiden på kvällen där jag oftast inte gör nånting annat än slökollar instagram eller möjligen försöker plocka bort lite efter barnen är strax efter läggning av barnen, dvs 20-20:30. Den halvtimmen säger alltid SWISH så är den borta och jag blir varje kväll lite sur över att jag kastar bort tid. Så, varför inte träna då istället, eftersom jag ändå inte får ngt annat gjort? Kl åtta är jag fortfarande mätt och förhållandevis pigg. Därför rullar jag nu varje kväll sedan fyra dagar tillbaka disciplinerat ut mattan, tänder ljusen, byter om, plockar fram dagens yogapass på mobilen och slår igång Bluetoothhögtalaren (om jag inte redan preppat allt detta medan barnen sitter och äter kvällsfika med sambon).

Det har funkat suveränt hittills! Och redan efter fyra dagar känns detta som en helt rimlig rutin. Dag 1 kändes det mycket motigt (jag var trött och omotiverad och körde ett ganska jobbigt pass) men redan dag 2 kändes det något bättre. Dag 3 kändes det inte så motigt längre, och ikväll – dag 4 – kändes det t o m peppigt och kul🙂

Jag har (förutom den första dagen) använt mig av Adrianes fina gratis-yogavideoserie ”30 days of yoga” som går att kika på helt gratis på YouTube – länk här!

30 days 3

Passen är mellan 20-35 min långa (+ valfri tid i savasana/corpse pose/avslappning där jag rekommenderar 20% av den yogade tiden, dvs 30 min yogapass = 6 min avslappning) och har lite olika tema. Första och andra passet är softa, tredje passet börjar det hända liiite mer fysiskt. Upplägget känns helt fantastiskt och jag längtar redan efter morgondagens fjärde pass med rygg-fokus! Adriane är en spontan, rolig och kunnig yogalärare att se och lyssna på.
Hoppas att du som läser detta blir sugen på att testa 30 days of yoga, och strunta i om du råkar missa en kväll, ta igen det nästa kväll istället! Jag kommer definitivt inte yoga 30 kvällar  i rad, utan ta mig råd att göra undantag minst en gång i veckan (t ex imorgonkväll då jag ska bort på spelkväll hela kvällen). Lämna gärna en kommentar om vad du tycker/tyckte om Adrianes pass🙂

4 svar to “30 days of yoga – Dag 3 (eller snarare 4)”

  1. Matilda 14 februari 2016 den 17:03 #

    Jag har gjort yoga själv hemma i flera år, men inte direkt något seriöst eller känt någon utveckling. Jag har funderat på att börja på yogakurs för att kunna gå vidare, men mitt schema är så olika från dag till dag/vecka till vecka så svårt för mig att planera såna grejer, så tack för detta tips! Jag tror jag ska börja med denna 30-dagarsutmaning.🙂

    • Maria 14 februari 2016 den 18:21 #

      Hej Matilda, hoppas att du provar! Jag känner precis som du,har haft ganska bra yogarutiner tidigare men för att få igång peppen på nytt brukar jag behöva gå på nån yogakurs för att få en omstart. Detta känns dock som ett superbra alternativ, och jag längtar redan efter kvällens pass🙂 De första två passen var ca en halvtimme, sedan blir de lite kortare dvs lätta att klämma in i kvällschemat. Go for it🙂

  2. ekomammaistan 14 februari 2016 den 21:41 #

    Åh tack för tipset! Jag har haft en träningspaus nu under vintern pga att sjukorna har avlöst varandra i familjen, men nu börjar jag se ljuset i tunneln och längtar efter att komma igång med träningen. Ska hoppa på utmaningen men kommer inte att köra varje dag, troligen 2-3 ggr i veckan. Mina barn är kvällspigga så de kvällar jag nattar så ramlar jag ut därifrån tidigast vid 21 efter att ha nickat till själv och då är yoga inte det först jag tänker på. Men varannan kväll nattar maken så då ska jag förhoppningsvis få till det. Nej, nu ska jag väl rulla ut mattan då istället för att läsa bloggar.😀

    • Maria 15 februari 2016 den 14:02 #

      Oj så sega nattningar, men kör ett par gånger i veckan det är bättre än inget! Och som sagt är några pass bara 16-20 min långa, så de går ju att återanvända. Jag gillade t ex pass nr 4 tror jag det var med ryggfokus. Även om 21 är väl sent att yoga, så är det ändå ett hett tips att byta om till yogakläder redan innan nattningen och preppa allt annat som att rulla ut matta, lägga fram en filt, ställa fram ljus och ladda dagens avsnitt så blir tröskeln betydligt lägre – testa🙂

Kommentera

