Höstpyssel på odlingslotten – gräva, gräva, gräva.

25 Okt

En strålande solig höstdag gav jag mig iväg till lotten på lunchen och grävde upp de två avlånga odlingslådorna och de två närmaste odlingsbäddarna för att förbereda inför vinterns ankomst. Den bädd som ligger nere i vänstra hörnet på bilden nedan är vid tidpunkten för fotot fortfarande proppad med diverse vissnade ängsblommor som vallmo, ringblommor och blåklint. Dessa mejar jag ned så att de gödslar jorden inför nästa säsong. På den högra bädden slänger jag diverse ”skräp” från lotten, t ex vissnade sockerärtplantor och blast från majrovor och morötter.

IMG_20151023_122418När en vänder upp o ned på jordkockorna så mejas gräs/växter ned i jorden och ska förhoppningsvis ombildas till näring för jorden att suga åt sig. Dessutom sprängs jordkockorna under våren när tjälen släpper och då finfördelas jorden, vilket besparar mig en hel del jobb är tanken.

Sedan så har jag hört talas om höstsådd och kommer ev att prova på det i pytteliten skala, t ex sätta ned några groddade vitlökar i jorden. Har även tre fina små tulpanlökar som jag fick på en vårlökföreläsning för ett par veckor sedan som jag vill peta ned i jorden.

IMG_20151025_203858Nästa inlägg blir en redovisning över året som gick – vad som var en hit och vad som var en miss🙂

2 svar to “Höstpyssel på odlingslotten – gräva, gräva, gräva.”

  1. Grön i Åbo 21 december 2015 den 22:13 #

    Ser mysigt ut att odla ^^

    • Maria 22 december 2015 den 9:42 #

      Det är det! Och även mycket arbete😉

Kommentera

