Nyckelpigor och lupiner

8 Jul

IMG_20150708_165928
Idag hade jag hjälp på lotten av min femåriga dotter, och hon var väldigt ivrig att gräva, samla blommor att ”plantera” och leta efter nyckelpigor. Till slut hittade hon en som hon snabbt försåg med en mängd olika blad och gräs, för att den skulle ha att äta av🙂 Och ett av bladen skulle vara kudde, och ett annat täcke.

IMG_20150708_170048Nyckelpigan trivdes tydligen rätt bra bland de spirande små vallmona, ringblommorna och blåklintarna. Torrt var det dock, så innan vi åkte hem vattnade vi ordentligt. Men den lilla nyckelpigan var då i tryggt förvar uppe på en liten växt.

IMG_20150708_164117
Lupiner ja, både älskade och hatade där de spirar så vackert i diken och rabatter. På min lott växer en stor lupinplanta som jag är mycket glad över finns till. Den är fantastiskt dekorativ, och tronar i de buketter jag plockar hem till köksbordet. Men en planta räcker, för 50 kvm odlingslott ska ju räcka till annat också.

Kommentera

