Morötter, rödbetor och majrovor sådda. Och solen tittar fram!

18 Jun

IMG_20150617_220431
Efter minisemestern i Stockholm har jag besökt lotten och ÄNTLIGEN har det börjat att torka upp ordentligt!

Borta är ler- och jordvällingen och jag hoppas under denna vecka åka dit ännu en gång för att ordna upp den olyckliga jordiga plätt bakom odlingslådorna i bild där jag byggt två klätteranordningar för bönor & sockerärtor.

I den främre lådan på bilden åkte det ned två rader rödbetor, två rader majrovor och tre rader morötter. Allt ekologiskt och från Runåberg. Kändes lite sent att så, men då fokus legat på att gräva diken och få jorden någorlunda torr så fick det bli såhär denna sommar. Även tre hemuppdrivna broccoliplantor fick flytta ut.

Nästa steg (förutom det eviga ogräsrensandet) är:

– Ordna till jorden till höger bakom lådorna och så sockerärtor & bondbönor
– Ordna till jorden till vänster bakom lådorna och trycka ned de potatisar som är kvar ännu
– Så lite mer spenat & sallad mellan sågångarna
– Tillverka mer guldvatten och gödsla med
– Plantera ut en palmkål, en grönkål och en fänkål som nu står hemma i miniväxthuset
– Förså rosenbönor hemma och flytta ut dem till lotten
– När värmen kommer: flytta ut två squashplantor från mitt miniväxthus till lotten

När detta är gjort kommer jag att ta mig an den del av lotten som är som en gräsmatta, men den delen blir iaf mindre och mindre för varje år och jag hoppas i år kunna så gröngödsling (blommor) på den kvarvarande plätten så att HELA lotten går att odla nästa vår🙂

Ett svar to “Morötter, rödbetor och majrovor sådda. Och solen tittar fram!”

  1. Frida blomqvist 20 juni 2015 den 9:24 #

    Rödbetor=mummsmummmmms, majrova= gott som ingrediens i rotmos! Heja Maria! Blir enkelt med vattning i år också om vädret forts i samma linje…..

Kommentera

