Bokrecension: Friendly Food

13 Feb

 

FriendlyFood1

 

Kokboken Friendly Food av Hanna Göransson (se gärna hennes blogg) landade som recensionsex i min brevlåda och jag kastade mig glatt över denna bok med strålande fint omslag. Boken är en i raden av många kokböcker på sistone med fokus på mat och bak utan socker, gluten och mjölk, vilket tyder på att hälsotrenden håller sig stark och att det numera är vardag att kunna be om glutenfritt och att det inte är lika utpekande att vara den som står över sockriga bakverk.

Friendly Food levererar en mängd trevliga recept med allt från gör din egen blåbärssoppa (bild nedan) till smaskiga burgare (bild ovan). Bilderna är verkligen frestande, och det känns som att hålla i en bok med comfort food, fast en hälsosam variant. Toppen att det följer med ett litet ”bokmärke” (se bild ovan) så en kan markera vilket recept som ska lagas! Något jag saknar i de allra flesta kokböcker. Recepten är tydliga att läsa också.

Enda nackdelen för mig personligen med denna så trevliga och snygga kokbok är att det är ägg i minst varannat recept, och som vegan är det inte alltid tvärenkelt att byta ut ägg. Tur nog finns fantastiska äggersättningen ”No egg” (vegetabilisk och glutenfri) med en bas av potatisstärkelse och tapiokamjöl, men No Egg passar bäst som ersättning av ett eller max två ägg i bakverk eller plättar. För den som äter ägg men i övrigt har en vegetabilisk kosthållning skulle jag dock varmt rekommendera denna bok!

 

FriendlyFood2

Kommentera

