Bokrecension: Yoga Girl av Rachel Brathen

26 Nov

yogagirlomslag

Jag måste ärligen medge två saker. För det första hade jag aldrig hört talas om Yoga Girl när jag fick boken i handen, detta trots att jag själv yogar och tycker att jag hänger med hyfsat i nyhetsflöden av olika slag. Gissa hur förvånad jag blev när jag insåg att hon hade 1,3 miljoner följare på Instagram! För det andra bläddrade jag lite snabbt i boken när jag först såg den, och avfärdade den mer eller mindre som ytlig på grund av alla de svåra handstående yogaövningarna uppvisade av en smal tjej iklädd diverse olika bikinis på soliga stränder. Jag tänkte att denna tjej och denna bok är inget för mig. Så FEL jag hade!

Rachel inleder boken med sin alldeles egen historia om barndomen och uppväxten, som jag (utan att avslöja den) måste medge är väldigt gripande att läsa om, och som direkt gjorde att jag satt som fastklistrad vid boken med en helt annan attityd till författaren än den ytliga ”bikini-tjejen” som jag tidigare halvt avfärdat.

yogaövningar

Förutom den minst sagt gripande historien om Rachels uppväxt och hur hon kom in på yoga, varvas boken med recept, inspirerande uppmaningar, klocka ord och, förstås, bilder på regelrätta yogaövningar där Rachel själv demonstrerar olika asanas. I slutet av boken finns dessutom en bra och kort guide till meditation för nybörjaren med.

meditation

Jag kan inte annat än mycket varmt rekommendera denna bok till alla som yogar eller är intresserade av att börja med yoga. En perfekt julklapp!

Kommentera

