Recension: Det gröna skafferiet

11 Nov

1

Nu har jag läst Det gröna skafferiet av Karoline Jönsson från pärm till pärm. Ja ni läste rätt, jag har läst en KOKBOK från pärm till pärm. Vem gör sådant egentligen? Svaret är jag. För detta är inte bara en kokbok, utan en härlig berättelse om att odla egen mat, att bli miljömedveten, att bli medveten om var vår mat kommer ifrån och hur vi kan ta tillvara på allt det där ätbara som finns bara runt knuten.

2

Det gröna skafferiet är en personlig kokbok där Karolines tankar om djur, natur och odling genomsyrar varje recept och foto i boken, och jag vet inte när senast jag kikade i en kokbok som kändes så otroligt rätt och träffande som denna. Receptet ovan på falska fish n’ chips är, tro det eller ej, baserat på mannagrynsgröt! Jag testade receptet och tyckte det var  en fullträff. Den hackade löken i paneringen var verkligen pricken över i:t i denna smaskiga rätt.

3

För mig som vegan är det jättetrevligt att se recepten i bokens början på hur en kan göra sin egen havre- eller nötmjölk. I samtliga recept i boken skriver sedan Karoline ut att läsaren kan välja mellan vegetabilisk eller animaliskt mjölk i receptet.

4

Slånbär är inget jag tror växer i Västerbotten, däremot tänker jag mig att de går att byta ut mot aroniabär, eller varför inte lingon eller rönnbär, eller kanske en mix av de tre? Att göra egen glögg är riktigt roligt, och jag uppskattar verkligen de annorlunda smaksättningarna.

Sammantaget skulle jag vilja ge denna bok 5 av 5 i totalbetyg för text, foto och de finfina recepten. En given julklapp till alla som vurmar för (vegetarisk) mat och odling!

Ett svar to “Recension: Det gröna skafferiet”

  1. Erika 12 november 2014 den 20:24 #

    Låter som en trevlig bok! Den ska jag läsa fast jag är köttätare…🙂 Erika

Kommentera

