Enkel hemgjord seitan – vegokött av gluten

19 Okt

 

seitan1

Ugnsbakad seitanstek.

 

På sistone har jag varit rätt peppad på att testa laga egen seitan, dvs vegokött baserat på proteinrikt glutenmjöl. Kanske inte låter så supernyttigt med tanke på alla dieter nuförtiden där vetemjöl och liknande mjölsorter är bannade från skafferiet, men då jag inte har någon glutenintolerans tänkte jag ändå testa. Och bra blev det. Och gott!

Glutenmjöl går att köpa på t ex hälsokosten (gärna ekologiskt) men på Ica Maxi i Umeå går det även att köpa i lösvikt vid bageriet, för 50 kr kilot.

Att göra seitan på vetemjöl går också bra, men är en något mer omständig process då vetemjölet först måste ”tvättas” för att frigöra glutenmjölet. Genom att köpa färdigtvättat glutenmjöl slipper en alltså denna första kladdiga och omständiga fas, du kan faktiskt göra seitan på en kvart! Dock ska de ju helst marineras sedan. Ju längre desto bättre.

 

Seitankotletter innan marinad och stekning.

Seitankotletter innan marinad och stekning.

Hemgjord seitan av glutenmjöl

Torra ingredienser:
7,5 dl rent glutenmjöl (vetegluten) = ca 450 g
1 dl vetemjöl
1 tsk salt

Blöta ingredienser:
2 msk rapsolja
4 msk soja
2 msk chilisås (typ Heinz tomatsås m chilismak)
5 dl kokat varmt vatten
3 grönsaksbuljongtärningar

Marinad:
rapsolja
soja
chilisåschilipulver
paprikapulver
Liquid smoke
svartpeppar
örtkryddor

Blanda först ihop de torra ingredienserna i en bunke. Blanda ihop de blöta ingredienserna för sig i en annan bunke, och blanda sedan med de torra till en deg. Knåda ordentligt så att degen håller ihop. Under tiden låter du koka upp rikligt med vatten med grönsaksbuljong i en stor kastrull.
Skär degen i bitar i valfria former. Jag sparade halva degen till en ungsbakad stek, och gjorde tre stora ”kotletter” samt ett gäng grytbitar av resterande deg. Lägg grytbitarna eller kotletterna i den kokande buljongen. Låt seitanbitarna koka i ca 5 minuter så att de alla flyter upp mot ytan. Tag upp med hålslev och låt bitarna rinna av i ett durkslag.
Marinera de kokta bitarna i en rejäl marinad. Gärna i kylen i ett par dagar. Nu är de färdiga att användas i en gryta eller att helt enkelt stekas så som vi gjorde i rejält med olja. Krydda och salta extra vid stekning (brukar behövas).
Seitankotletterna på bilden nedan är redigt kryddade med en blandning av pepparsorter och salt.
Stekta seitankotletter med potatismos och kall bearnaisesås.

Seitankotletter med potatismos och kall bearnaisesås.

2 svar to “Enkel hemgjord seitan – vegokött av gluten”

  1. Isabella 08 februari 2015 den 20:35 #

    Hej! Jag kom nyligen över din blogg och måste säga att jag gillar den jättemycket! En massa bra tips och trix. Jag undrar, vart har du fått tag på glutenmjölet? Jag bor också i Umeå, så finns det någon butik här som har det eller måste jag beställa från nätet?

    • Maria 09 februari 2015 den 0:01 #

      Hej och tack!
      På Ica Maxi går det att beställa önskad mängd i deras eget bageri (ligger till vänster om mejerivarorna). Billigt är det också, 25:- för 500 gram om jag inte missminner mig🙂

Kommentera

