Kaffekavring

1 Okt

kaffekavring

Idag bakade jag ett gott bröd som jag fick smaka för första gången för 1,5 år sedan hos min vän Ewa i Göteborg. Jag har länge närt en önskan att bli en sån där som bakar bröd minst en gång i veckan, istället för alla dessa sötsaker jag bakar i tid och otid. Dessutom lägger vi en hel del pengar på trist bröd med veckolång hållbarhet från mataffären, istället för att äta dagsfärskt. En annan finfin grej med hembakt bröd är att det är så lätt att göra det ekologiskt. Och hur många ekologiska bröd har ni sett på hyllorna i affären? Nej just det.

Kaffekavring (recept ur boken Enklare Bröd)

Ingredienser
100 g (1 dl) varmt kaffe
60 g (1 dl) rågkross
5 g (1 tsk) jäst
200 g (2 dl) kallt vatten
90 g (3/4 dl)  brödsirap
390 g (6½ dl) rågsikt
6-9 g (1-1½ tsk) salt

På morgonen(kvällen): Häll kaffet över rågkrosset och såt stå i 15minuter. Lös upp jästen i skållningen och vattnet, blanda sedan i övriga ingredienser. Rör ihop till en deg, täck bunken och låt stå i rumstemteratur 8-10h.

På kvällen(morgonen): Smöra en brödform, skapa ner degen i den. Platta till degen an aning och låt jäsa ca 45min. Sätt ugnen på 250 grader.

In i ugnen: Sätt in brödet på gallret, lite under mitten, sänk temperaturen till 225grader & låt stå ca 45minuter. Brödet är klart när innertemperaturen är 98 grader. Ta ut brödet ur formen och låt svalna på ett galler.

Tips: gör dubbel sats när du liks bakar!

Kommentera

