Odlingslottens utdelning sensommaren 2014

2 Sep

Eftersom jag knappt haft tid alls att ägna mig åt min odlingslott i sommar har det vuxit kopiösa mängder ogräs på lotten, och det kommer att bli tungt att ta hand om allt, men jag tänker ändå köra vidare och ev täcka över delar av lotten med presenning i ett par år för att kväva och eliminera ogräset.

Hittills har jag i alla fall skördat rädisor, sallad, morötter, lök, grönkål, palmkål och potatis. Och så krusbär från den späda lilla torra buske som vuxit sig lite kraftigare under våren – hurra! Hemma i barndomshemmet har jag plockat vinbär, och ska i höst prova på att beskära buskarna vilket inte gjorts på flera år.

På balkongen har jag i år endast odlat tomater, smultron och lite persilja, men samtliga har gett skörd åtminstone i viss mån. Smultronen är fleråriga och ska planteras ut i pallkragen eller på lotten. Pallkragen förresten, där försökte jag sätta både gurka och squash men de torkade nog bort i sommarens hetta då jag inte vattnade varje dag som sig bör. Inte heller ville de överleva på odlingslotten, förmodligen av samma anledning. Pallkragen har dessutom fått bli något av Myras eget lilla projekt där hon satt sockerärtor (som inte kom upp alls) och allehanda blommor som blåklint etc. Hon är så nöjd med det lilla så hon får nog fortsätta rå över den även nästa år och dessutom vara med och välja frön. Jag odlar en odlare😉

Hittills har jag konserverat skörden på följande (samtliga enligt recept från den fantastiska Vår Kokbok):

Svartvinbärssaft och eftersylt (eftersom jag använder saftmaja)

Krusbärsmarmelad

Picklade grönsaker

Tänker inhandla ett par kilo lingon och blåbär också och göra sylt på och frysa in. Rabarber har jag kvar från förra året, det blir till chutney och pajer. Röda vinbär har jag gott om och de blir till saft, gelé och så är de ju så goda bara som de är, uppvärmda till vaniljglass. Grönkål och palmkål ska masseras med olja och ätas som sallad till höstens maträtter.

 

pickles

Picklade grönsaker.

 

2 svar to “Odlingslottens utdelning sensommaren 2014”

  1. Lina 03 september 2014 den 18:46 #

    Nu verkar du inte ha fått någon squash i år, men det är en god grönsak att lägga in, så om någon av dina lottgrannar har tillövers rekommenderar jag att du lägger in lite. Såhär gjorde vi vår squashinläggning http://gronaekeby.wordpress.com/2014/08/15/inlagd-zucchini/

    • Maria 03 september 2014 den 19:24 #

      Tack så mycket för tipset🙂

Kommentera

