Förodling och barn på gång!

27 Mar

Som kanske en del bloggföljare vet så väntar jag barn, vilken dag som helst. Faktum är att jag idag gått över tiden med 4 dagar, så vi får se vartåt detta bär. Kanske ploppar den ut på dag 6, precis som dottern gjorde?

Odlingen går framåt! Sedan sist kan jag konstatera följande (mars månad):

– Av de 28 tomatfrön jag sådde var det 25 som grodde och i skrivande stund är det 23 som ser friska och fina ut (efter ca 3 veckor).
– 12 persiljefrön har såtts i fyra krukor med fyra frön i varje. 3/4 i krukan är plantjord, och toppen är såjord.
– 16 paprikafrön har såtts i en och samma kruka enligt ett tips från Lena Israelssons bok ”Grönsaksodling”.

En kärna från en vattenmelon som jag satte för bara någon vecka sedan kikar dessutom livskraftigt fram – hurra! Inte för att jag hoppas på någon skörd direkt, men det är alltid trevligt när saker gror🙂

Har även gett mig på att så två små pelargonfrön av doftpelargonen ”Sixth Scent”, men det är första gången jag sår pelargon, så jag håller tummarna för att det går väl. Idag ska jag så blomsterlönn som verkar vara en trevlig blomma att ha ute på balkongen på sommaren.

Förodlingsplanen för april ser ut som följer:

– Vintersquash
– Sommarsquash
– Kryddtagetes
– Palmkål
– Grönkål
– Slanggurka

Samtliga sorter ovan tänkte jag så under senare halva av april, kring påsk med andra ord. Eftersom jag bor i Västerbotten tänker jag att det är klokt att skjuta ett par veckor på såtiden.

4 svar to “Förodling och barn på gång!”

  1. Maria 27 mars 2014 den 11:18 #

    Oj, jag bor i Stockholm och jag försår squash och kål i mitten av maj!

    • Maria 27 mars 2014 den 13:56 #

      Oj, kan jag vara för tidigt ute?

      • Maria 27 mars 2014 den 15:16 #

        Många sår nu men jag tycker att det mesta blir rangligt inne. Ljuset gör att dom kommer ikapp sen. Chili är det enda jag sått och i helgen blir det tomater🙂

    • Maria 27 mars 2014 den 15:24 #

      Tack för värdefulla tips för en nybörjare😀

Kommentera

