Första tomatfröna i jorden

5 Mar

20140305-145213.jpg

Igår blev det dags att förså busktomaterna (sorten Whippersnapper) jag beställt från Runåbergs. Enligt ett tips sådde jag en del av tomatfröna i plastmuggar som jag gjort ett par hål i undertill med hjälp av en syl. Resten av fröna såddes i avklippta gamla grädd- eller mjölkförpackningar.

Eftersom det är viktigt att jorden inte är för näringsrik valde jag en ekologisk såjord från Coop.

Dessa tomater kommer jag inte att sätta ut på odlingslotten då tomater kräver mycket sol och värme. Därför har jag dem istället nära till på balkongen som ligger i solläge och där jag dessutom har ett slags växthus att driva upp dem i.

20140305-145650.jpg

I min på bokrean nyinköpta bok Grönsaksodling fann jag flera fina tomattips, och jag rekommenderar verkligen denna bok. Den är mycket pedagogiskt upplagd och innehåller även tips på olika försorter att välja bland, samt en utmärkt månad-för-månad-sektion som gör planeringen enklare.

20140306-075509.jpg

Nu ligger fröna i träda i det disiga vinterljuset. Kommer ev sätta plast över ”krukorna” för att ge dem ett ännu bättre groklimat.

Vad har du för såtips vad gäller tomater?

Ett svar to “Första tomatfröna i jorden”

  1. Tomas ConraDargo Engström 06 mars 2014 den 9:24 #

    Myyycket praktisk bok att ha som det såg ut! Ska bli mysigt att se dessa växa till sig ^^

Kommentera

