Tips för odlingsintresserade inför bokrean!

19 Feb

Jag har börjat kika på Akademibokhandelns hemsida och kategorin Växter & Trädgård med tanke på det föregående inlägget om odling. Anledningen till att jag kikar på just Akademibokhandelns bokrea är för att de har två butiker i Umeå, och jag gillar att köpa i butik framför att handla på nätet.

Förra året när jag odlade lånade jag boken Handbok för köksträdgården av Lena Isralesson på biblioteket, och den var riktigt bra med tips och råd till allt från potatis till grönkål, så den skulle jag vilja investera i på riktigt. Hon har även skrivit boken Grönsaksodling som verkar ännu mer passande för nybörjare, vilket jag anser mig själv vara efter bara en säsong på odlingslotten. Bra tips till den som söker litteratur!

Här kommer lite boktips från bokrean på Akademibokhandeln som jag tänkt spana in!

Grönsaksodling

Grönsaksodling av Lena Israelsson
”Handfasta råd från sådd till skörd hjälper dig att odla egna köksväxter småskaligt, effektivt och enkelt. ”
Bokreapris: 89 kr

 

Odla ekologiskt

Odla ekologiskt av Bob Flowerdew
”Smidig handbok för dig som vill lära dig grunderna för att anlägga och underhålla en ekologisk odling.”
Bokreapris: 49 kr

barter

Odla grönsaker och kryddörter av Guy Barter
”Bli trådgårdssmart med en serie praktiska, lättillgängliga handböcker. Odlingsråd, växtfakta och skötseltips.”
Bokreapris: 69 kr

gatsmart

Gatsmart odling av Ulrika Flodin Furås
”Stadsodling är en starkt växande rörelse. Hur, var och vad kan du som bor i staden odla själv?”
Bokreapris: 99 kr

nybörjarens

Nybörjarens lata trädgård av Kerstin Engstrand
”Nycklarna till att lyckas med din trädgård även om du är ovan eller har ont om tid. Beprövade tekniker och råd.”
Bokreapris: 79 kr

Kommentera

