Dags att beställa fröer!

18 Feb

Nu är den lagd på lådan – årets fröbeställning från Runåbergs fröer!

Runåbergs fröer är en firma som säljer ekologiska fröer i väldigt trevliga och vackra små påsar. Såhär säger de själva enligt webbsidan:

Vi är fortfarande lika övertygade om att ekologisk odling i olika former är en förutsättning för jordens överlevnad. En odling med uppriktig vördnad för det levande. En odling där balans är viktigare än maximal skörd. Utan användning av lättlösligt konstgödsel och kemiska bekämpnings- och tillväxtmedel.

I år sambeställer jag med Emma som jag kommer att dela odlingslotten med, och detta är vad vi ska odla tillsammans i år:

MOROT: Early Nantes 2
PERSILJA: Plain Leaved 2
KNÖLFÄNKÅL: Zeta Fini
GURKA: Sonja
SQUASH: Tondo Chiardo di nizza
VINTERSQUASH: Blue Hubbard
PLOCKSALLAT: Saladini
RUCCOLA: Rucola
GRÖNKÅL: Nero di Toscana
MAJROVA: Goldball
RÖDBETA: Bulls Blood
MANGOLD: Rainbow chard
BUSKTOMAT: Whipper Snapper
VAXBÖNA: Roquencourt
ROSENBÖNA: Prizewinner
BONDBÖNA: Express
SOCKERÄRT: Norli
LIBBSTICKA: Libsticka
TAGETES: Red Gem
RINGBLOMMA: Rosina
SOLROS: Italian white
LIN: Omega
VALLMO: Rhoeas Shirley
ÄNGSBLOMMOR

Utöver detta kommer vi även att sätta potatis (Amandine) och i höstas satte Emma några vitlökar som bör komma upp. Jag är även sugen på att köpa någon typ av bärbuske till lotten.

Förutom lotten kommer jag även att odla på balkongen, främst tomater och andra växter som kräver vatten dagligen.
Så fort fröpåsarna anlänt slänger jag upp en bild och då är det ju hög tid också att börja förså tomaterna!

4 svar to “Dags att beställa fröer!”

  1. Frida Blomqvist 19 februari 2014 den 11:23 #

    Så mycket gott du tänkt plantera! Fänkål funderar jag också på i år! Däremot bör man läsa på lite kring fänkåls odling så man får den god! Jag känner människor som odlat fänkål och fått den träig mer än god. Den skall ha mycket vatten har jag hört! Men vi kör nog på det evarjefall i år och hoppas på mer regn det här året så vi slipper vattna var och varannan dag! Lycka till med planteringen. Det börjar vara dags snart att förbereda jorden!🙂 kram / Frida Blomqvist

    • Maria 19 februari 2014 den 11:33 #

      Bra idé att läsa på kring fänkål och annat en aldrig testat förut. Tänkte investera i en riktigt bra odlingsbok. Förra året lånade jag ”Handbok för köksträdgården” av Lena Israelsson och den var grym! Och så har hon gjort en nyare bok som heter ”Grönsaksodling : enkelt, ekologiskt & gott” som verkar vara ännu mer för nybörjare. Tycker det är jättebra att ha en bok att läsa i, istället för att bara googla allt. Så det blir nog till att leta någon av dessa böcker eller liknande på bokrean som startar på tisdag🙂

  2. Erika 22 februari 2014 den 12:24 #

    Vad roligt att du ska så många olika saker! Tack för tipset på de ekologiska fröerna, ska ta & beställa snart🙂 Erika

Trackbacks/Pingbacks

  1. En genomgång av odlingsåret 2014 | Peppen - en blogg om veganism, yoga och hållbar livsstil. - 26 oktober 2014

    […] I februari skrev jag ett inlägg med vilka fröer som vi beställde från Runåbergs, för den som är intresserad av exakta namnet på sorterna jag går igenom nedan. […]

Kommentera

