Fairphone – en utförligare recension

6 Feb
fairphone

Startsidan – med mina utvalda favvoappar lättillgängliga.

Eftersom jag använt min Fairphone i nu snart en månads tid är det dags att avlägga ny rapport som jag vet att många väntat på! Här kan du läsa om mina första intryck i ett tidigare inlägg, med lite mer fakta kring Fairphone.

Design – Det jag upplevde som en något klumpigare telefon i början, uppskattar jag numera då skärmen är så pass mycket större än på t ex iPhone 4. En något bredare telefon alltså, men med större skärm. Och gränssnittet är hyfsat simpelt, men ändå rätt snyggt.

Appar Allting på denna telefon går oerhört snabbt. Det försvinner ingen tid alls på att öppna appar – helt fantastiskt! Om jag t ex skriver ett meddelande på FB och vill hoppa till en annan app innan jag fortsätter mitt FB-meddelande, så finns det jag påbörjat att skriva på FB kvar, trots att jag använt en annan app emellan. Det här kanske är vardagsmat för de flesta, men det funkade långt ifrån så här smidigt på min Nokia Lumia 800. Ett minus är fortfarande att Google Play inte automatiskt medföljer det Google Apps-paket som går att ladda ned när en för första gången använder telefonen. Fairphone menar att de inte vill binda köparen till en särskild ”butik” utan vill ge en större valfrihet. Jag har därför laddat ned appen SlideME Market för att kunna hämta ned appar som Facebook, Instagram, Whatsapp etc.

 Operativsystemet –Först upplevde jag Android som mindre användarvänligt än iPhones OS, men efter nära en månads användning har jag numera vant mig vid det för mig nya operativsystemet och kan inte klaga. Tänker fortfarande att det förmodligen är någon slimmad Android-version som körs på Fairphone, men det känns rätt bra att inte telefonen är nedtyngd av en massa onödigheter.

Musik och radio – Har ännu inte laddat ned någon musiktjänst (typ Spotify) eftersom jag föredrar radio framför musik i mobilen. Den inbyggda FM-radion fungerar bra, är mycket glad att den finns!

Språk – Nu har en språkuppdatering anlänt till Fairphone, vilket gör att jag kan hoppa mellan svenskt och internationellt tangentbort med ett enkelt klick – hurra! Dock är den svenska ordlistan fattig som få, så det blir ändå till att lägga till en massa ord i ordlistan allt eftersom. Den största fördelen är ju dock att ha å, ä och ö direkt på tangenbordet.

Support – Upplever fortfarande supporten som bristfällig, men då jag lärt mig telefonen nu så har jag inte haft något större behov av support. Dessutom börjar det gå att hitta fler och fler frågor och svar på nätet, ju mer tid som passerar.

Kamera – Fungerar fint, ger fina bilder men jag saknar en extern avtryckare vilket det känns som att de flesta mobiltelefoner numera har med. Touchknappen som en tar bilderna med är lite seg att trycka av också.

Övrigt – Vad gäller laddningstid och strömanvändning så ligger Fairphone i linje med de flesta övriga smartphones. Kameran fungerar bra och att ringa fungerar även det bra. Och varje gång det kommer ett sms, ett meddelande på Whatsapp etc så plingar det till i notifications högst upp på skärmen och jag kan ta del av det med ett enkelt klick. Detta hade jag inte på min förra mobil och uppskattar förstås mycket!

Ställ gärna frågor i kommentatorsfältet om ni har några, så lovar jag att svara på dem!

13 svar to “Fairphone – en utförligare recension”

  1. annasdegbey 06 februari 2014 den 20:19 #

    Hur uppdaterades din telefon? Jag märker att uppdateringar laddas ner, men gjorde du ngt för att få dem igång?

    • Maria 07 februari 2014 den 12:29 #

      Jag såg att telefonen automatiskt laddade ned uppdateringen när jag hade tillgång till wifi. Kunde sedan välja svenskt tangentbord.

      • Maria 07 februari 2014 den 12:30 #

        Under ”huvudmenyn” eller inställningar eller vad man ska kalla det, där kan du välja language input: swedish.

  2. Micael Grenholm 10 februari 2014 den 13:33 #

    Strålande! Kan vi reblogga detta på Rättvis elektronik?🙂

    • Maria 10 februari 2014 den 14:10 #

      Gärna🙂

  3. Jojjo 26 mars 2014 den 10:04 #

    Jag funderar också på att köpa en när nästa sändning kommer, känns inte som om det finns så många alternativ efter att jag läst om mineralkrigen. Tack för att du delade med dig!

  4. Sabina 20 april 2014 den 13:12 #

    Hej!
    Jag tänkte beställa en fairphone nu i maj men undrar om den fungerar i USA?
    Ska bo i där ett halvår i höst/vinter och behöver därför en mobil som fungerar där också.

    • Maria 20 april 2014 den 13:47 #

      Vet tyvärr inte, men om du har facebook så joina gruppen Fairphone Sverige så kanske nån annan kan svara dig!

  5. Anders 13 oktober 2014 den 20:14 #

    Går det att tanka ner storytels app så jag kan lyssna på ljudböcker ?

    • Maria 13 oktober 2014 den 22:23 #

      Hej! Fairphone går på Android så finns en Androidapp så är svaret ja!

  6. Caroline 18 november 2014 den 0:05 #

    Tja! Det jag undrar är supporten om man behöver laga telefonen? Finns teknisk support på svenska i Sverige?🙂

    • Maria 18 november 2014 den 8:33 #

      Nej tyvärr, det är ju inte en svensk produkt så supporten finns i landet du beställer den, dvs Nederländerna. Dit skickas den för lagning. Dock är ju lite poängen att du ska själv kunna öppna den och greja, så till viss mån kan du laga den själv. Det finns en svensk Facebookgrupp med namnet Fairphone Sverige som jag startat – joina gärna! Där utbyter vi tankar & tips med varandra, som en slags support🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Recensioner av Fairphone « Rättvis elektronik! - 27 mars 2014

    […] Maria har en utförlig recension på sin blogg. Ett […]

Kommentera

