23 Jan

20140123-080723.jpg

Ekologiska Urtekram har på senaste tid lanserat en ny produktserie som jag testat.

Schampot innehåller bl a björk och aloe Vera och doftar milt av blåklint. Det rengör bra och verkar rätt drygt. Ett stort plus för pumpinsats, trevligt utseende och bra pris (ca 50 kr).

Handcrémen innehåller förutom björk, även sheasmör och mandelolja. Den luktar mycket gott tycker jag, och är fet nog att verkligen återfukta händerna ordentligt efter handtvätt, vilket är viktigt för mig i torra vintertider. Mycket bra pris, ca 30 kr.

Handtvålen innehåller bl a björk och aloe vera och doftar mycket milt, knappt något alls. Förpackningen med pumptvål är mycket praktiskt, dock hade jag föredragit en smalare och högre förpackning jämfört med denna korta, breda. Lite dyr i pris också, om en tänker på hur mycket handtvål det går åt i vår familj (ca 45 kr).

Produktserien har jag sett går att köpa på bland annat Coop och Ica Maxi, vilket är fantastiskt bra med tanke på att ekologiska hudvårdsprodukter därmed blir betydligt mer tillgängliga för den stora massan. Priserna blir ju lite lägre ute på stormarknaderna också.

För mig är kanske det allra största plusset med serien att den har en klar och tydlig veganmärkningen förutom ekomärkningen. Som vegan är det annars näst intill omöjligt att kunna läsa ut huruvida en produkt är vegansk eller ej, då innehållsförteckningen för mig är rappakalja. Fram för fler sådana här veganmärkningar på hudvårdsprodukter!!

2 svar to “”

  1. Malin/BilboBlueEyes 11 februari 2014 den 10:34 #

    Ja, det är inte lätt att leta saker efter en specifik märkning. Jag glömmer ibland bort och skriva sånt på recensioner också. De jag kommer på på rak arm är Beauty witout Cruelty, Green People, Pai Skincare och Skinblossom. BWC har jag inte testat eftersom jag tittar på en del andra ingredienser. Pai skincare är jag jätteförtjust i tyvärr inte billiga. Finns att köpa prover för 10 kr styck på Naturisimo som har gratis frakt till sverige eller på svenska webshoppen Swedisch Beauty factory. Den senare har även andra märken med Vegan märkning, men inte heller de billiga. Skinblossom och Green People har bättre priser och du hottar dem på Naturisimo, Green Peoples egna svenska sida och Skinblossom tror jag finns på någon svensk shop också. Gröna tantens skafferi eller något sånt?
    Kom just på att Nourish är Vegan märkt också. Ett av mina favoriter det med. Finns också på Naturisimo eller svenska Bodystore.
    Lycka till med jakten.🙂

    • Maria 11 februari 2014 den 10:41 #

      Wow! Tusen tack för alla bra tips😀

Kommentera

