Intervju om hållbarhet

21 Jan

”Hållbarhet handlar om att ha roligt, inte om att avstå”

I höstas blev jag intervjuad i egenskap av deltagare i SEE-veckan; en vecka av att prata, känna, smaka, utmana, utveckla och nätverka hållbart i Umeå. Jag deltog med cateringföretaget Snåttren som jag är delägare i.

Tänkte dela med mig av intervjun nedan:

Vad betyder Hållbarhet för dig?
För mig betyder det att leva i samklang med miljön, miljövänligt. Då menar jag inte arbetsmiljön eller liknande utan naturen, världen, planeten.

Man måste inte gå ”all in”
Det handlar om hållbar livsstil, till exempel brukar jag tänka ”varannan ekologisk” när jag handlar mat. Man måste inte gå ”all in”, det kanske är alldeles för besvärligt för ens livssituation. Och det som passar för mig kanske inte passar någon annan. En person kanske har lätt för att byta ut bilen mot cykeln och köpa ekologisk mat, men en person som bor på landet kanske måste köra bil, men kan istället börja odla sin egen mat.

Klädbytardagar är både roligt och ekologiskt
När det gäller kläder väljer jag begagnat och ekologiskt i första hand, men när det gäller till exempel skor så upplever jag det fortfarande lite knepigt att få tag på, åtminstone lokalt, så då tänker jag kvalitet: att det jag köper i alla fall ska hålla länge. Jag har varit med och arrangerat flera klädbytardagar, vilket är både ekologiskt och roligt. Det är väldigt trevlig stämning att gå på klädbytardagar och fika och umgås med de andra ”kunderna” jämfört med att stå i ett kalt provrum. Jag har även haft köpstopp på kläder, och då sparade jag både tid och pengar eftersom jag inte gick i affärer och kollade in alla nyheter.

Tipsar och bloggar om hållbarhet
Jag har en blogg där jag skriver om hållbarhet och där har jag bland annat tio tips för att bli hållbar! Hon tipsar också om andra grupper: Facebook-gruppen ”Bortskänkes”, där du har chansen att ge bort bra saker som du inte behöver själv.

Reser miljövänligt
Jag åker tåg istället för flyg och har till exempel medvetet valt bort bilen och cyklar istället. Om jag hade bil så skulle det lätt bli att jag tog den, även för ganska korta sträckor. I somras fick jag låna en elcykel av Be Green i en månad. De är väldigt lätta att cykla med och vi funderar på att skaffa en nu.

Om att gå ner i arbetstid
Jag har gått ner i arbetstid och det hänger ihop med flera saker: nu har jag gott om tid: jag hinner cykla istället för att köra bil och det medför i sin tur att jag inte behöver köpa ett motionskort. Dessutom slipper jag alla utgifterna med bil och kan med gott samvete köpa månadskort på bussen under vintermånaderna. Jag hinner vara mer med familjen, lagar ekologisk mat och jag har tid att laga saker istället för att köpa nytt.

Blir ifrågasatt
När jag gick ner i arbetstid på ett tidigare jobb för att vara föräldraledig var det ingen som reagerade, men när jag gjorde det av andra orsaker var det flera som reagerade på det. Vi diskuterade och nu är det faktiskt en av dem som allvarligt funderar på att också gå ner i arbetstid.

Mer av allt?
Jag kanske inte behöver sträva efter mer hela tiden, mer pengar, mer grejer och mer status. Det uppmuntrar dessutom mina dåliga egenskaper som fåfänga. Jag vill hellre investera i sådant som är hälsa och livskvalitet för mig.

Hur ser framtiden ut när det gäller hållbarhet?
Jag tror att folk kommer att leva mer hållbart och tror på en positiv utveckling. Det ekologiska utbudet kommer att öka och inte bara på mat och kläder, det gäller allt som till exempel miljöanpassade bilar.

Vad är speciellt viktigt när det gäller hållbarhet?
Våra val är viktiga, minskad konsumtion av mat och kläder kan leda hur långt som helst. ”Hållbarhet” är ett inneord, företag måste ta hänsyn till det redan idag och det är modernt att vara hållbar, medan det för 15 år sedan var mest var ”skogsmuppar” som ”levde hållbart”.

Varför deltar du på SEE-veckan?
Vi har ett catering-företag och det var ett gyllene tillfälle att nå rätt målgrupp. Vi fick knyta kontakt med många nya nyfikna människor som både fick recept på vegansk mat och provsmaka.

Hur tror du SEE-veckan kan se ut i framtiden?
SEE kommer att bli mer framträdande med större besökstal när konceptet blir ännu mer inarbetat, och kanske tack vare stämningsfull hållbarhetsmarknad med fler marknadsstånd. Det finns flera goda förebilder när det gäller stämningsfulla och mysiga marknader som Gammlias julmarknad och Pilgatans kulturmarknad. Vi kanske skulle byta plats och ha hållbarhetsmarknaden på platsen för ”Bondens marknad”? Platsen är bra och trevlig och det är fler som passerar där naturligt.

5 svar to “Intervju om hållbarhet”

  1. Mary Sane 23 januari 2014 den 12:52 #

    Jag får rentav gåshud av att läsa om arbetskamraten som också funderar på att gå ner i arbetstid nu! Vilken förebild du är! Heja, heja!🙂

    • Maria 23 januari 2014 den 12:55 #

      Hihi även om hon bara funderade på att gå ned på 90% eftersom de skulle ge antingen varannan fredag ledig, vilket är helt awesome, eller sluta kl 12 varje fredag, vilket också är helt awesome😀

  2. Erika 02 februari 2014 den 22:34 #

    Vad glad jag blir av det här inlägget! Speciellt delen om att gå ner i arbetstid! Vi har precis som ni bestämt oss för att inte jobba så mycket. Jag upplever att det är så mycket värt att hinna laga riktig mat och inte stressa!
    Hoppas du har det bra🙂
    Erika , från barnyogan
    (Kika in på min blogg när lusten faller på :))

    • Maria 03 februari 2014 den 10:11 #

      Men vad härligt att höra att ni går ned i tid! Det där med att det blir ekonomiskt svårare med en lägre arbetsgrad stämmer ju inte alls i många fall, eftersom en får tid att laga billigare mat osv.

      Go for it🙂

      • Erika 03 februari 2014 den 10:51 #

        🙂 Ingen av oss som har jobbat heltid på 5år – ljuvligt att hinna ha ett trevligt familjeliv🙂

Kommentera

