FairPhone – första intrycket

9 Jan

fairphone

Igår fick jag äntligen hämta ut den FairPhone som jag beställde i somras. Leveranstiden var egentligen beräknad till september/oktober 2013, men då beställningsantalet sköt till oanade höjder fick produktion och leverans skjutas på några månader.

Kort om FairPhone: ett holländskt företag som vill förändra etiken gällande produktion av mobiltelefoner, genom att ge arbetarna schysst betalt och använda sig av material från konfliktfria regioner.  Dessutom vill de låta sina mobilägare kunna använda dubbla SIM-kort (för att undvika att en behöver köpa en separat jobbmobil t ex) och själva hårdvaran i telefonen ska enkelt kunna bytas ut när så krävs (till skillnad från andra knappt öppningsbara smartphones). Folk ska helt enkelt kunna köpa färre telefoner som dessutom har längre livslängd.

Jag tänkte använda telefonen i minst en vecka innan jag kommer med en fullständig recension, men jag kan redan dela med mig av några första intryck:

Design – OK design, men ger ett klumpigare och äldre intryck än Nokia Lumia och iPhone. Skärmen är dock stor och klar vilket jag uppskattar. Tyvärr sticker kameran ut på baksidan av mobilen, vilket gör att den vobblar när den ligger på ett plant underlag och jag försöker att t ex skriva SMS. Detta bör lösas när det väl finns ett case att köpa till mobilen.

Operativsystemet – FairPhone använder sig av Android, vilket jag aldrig provat förut. Min känsla är att det är en slimmad version av operativsystemet, eftersom det inte alls känns lika användarvänligt som iOS eller Windows Phone. Det kommer säkert ta sin lilla tid att vänja sig.

Musik och radio – Jag blev väldigt förtjust i Nokia Lumias ”mixradio” med helt gratis färdiga playlists att lyssna på inom olika genrer och kommer förmodligen sakna detta rätt mycket. Istället kommer jag att köra Spotify och musik från min egen skivsamling på denna mobil. Inbyggd FM-radio är dock ett stort plus för en radiolyssnare som jag!

Språk – Tyvärr tyvärr går det inte att välja svenska som språk i mobilen ännu. Väldigt trist med tanke på att jag mycket sällan använder engelska. Det tar därmed lång tid att skriva SMS eftersom allting måste textas bokstav för bokstav, men jag har påbörjat det stora arbetet med att lägga till varenda ord jag skriver i ordlistan, och hoppas på en svensk språkuppdatering inom någon slags framtid (på Lumia var det enkelt att skifta mellan svenska och engelska).

Support – Eftersom denna mobil aldrig förr existerat och precis kommit ut till de första av sina 25 000 beställare, är supporten mycket bristfällig. Det går inte att leta svar på ens frågor på internetforum eftersom mobilen är så ny, och själva supporten hos Fairphone verkar minimal om en tittar på antalet personer som jobbar med just support där bara fyra personer ska serva 25 000 beställare och jag kan inte låta bli att undra – hur tänkte de där? Detta kommer förmodligen att lösas automatiskt i och med att fler ställer frågor som publiceras på internet och därmed går att leta fram utan att behöva maila/ringa till support.

Sammantaget är intrycket inte jättehögt såhär i början, men det ska förstås sägas att jag främst köpte denna telefon för att främja den etiska utvecklingen inom mobiltelefonibranschen, och är medveten om att det därmed finns en hel del brister jämfört med att köpa en så inarbetad produkt som en iPhone eller Samsung-telefon.

Jag håller er uppdaterade med utvecklingen! Ställ gärna frågor i kommentatorsfältet om ni har några, så lovar jag att svara på dem.

11 svar to “FairPhone – första intrycket”

  1. BodyMindVegan 09 januari 2014 den 21:11 #

    Jättespännande! Är det första jag hör om den har telefonen men gillar konceptet skarpt! Var hittar man mer info?

  2. Mary Sane 11 januari 2014 den 12:56 #

    Hurraaaa för dig och för att du köpte en rättvis telefon! 🙂

  3. Jenny / Ekomamma i stan 13 januari 2014 den 20:49 #

    Vad intressant! Ser fram emot att läsa mer när du har använt den längre.

  4. Tony 13 januari 2014 den 21:42 #

    Jäkla roligt koncept det där! 🙂 Också hört om en mobil som byggs ihop i moduler, där man bara behöver byta ut en del i taget. https://phonebloks.com/en/goals

  5. Daniel 25 januari 2014 den 12:26 #

    Hej!

    Kul att du är en av de första som får testa en Fairphone!

    Androids ekosystem är ganska olikt iPhones i det att Android går att konfiguera i nästan oändliga nyanser. Detta är något som jag tror syns ännu mer med Android på en Fairphone, som har som mål att vara så öppen och formbar som möjligt. Men allt detta innebär också för många ett större behov av tech-kunskap, om än bara en liten smula. Fairphones sammarbete med iFixit är väldigt fint på den fronten. Där finns det så mycket kunskap samlat. Men som du själv nämner så finns det rätt stora delar av supporten som saknas. T.ex. hur en skriver SMS på svenska.

    Så, ett tips angående att använda svenska språket när du skriver. Ladda ner ett annat tangentbort på Google Play som stödjer svenska. Här är ett helt okej alternativ med svenska bokstäver som även stödjer svenska ordförslag: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.inputmethod.norwegian&hl=en

    Hoppas detta hjälper dig!

    Med värme,
    Daniel

    • Maria 26 januari 2014 den 9:18 #

      Hej Daniel!
      En mjukvaruuppdatering kommer under dagen, där ingår svenskt tangentbord, hurra!

      Snart kommer en uppdaterad recension.

      • Lina 30 januari 2014 den 23:27 #

        Hej!

        Jag hämtade ut min fairphone igår – kändes väldigt spännade. Måste ju bara höra hur det gick för dig efter uppdateringen – kan du välja svenska nu? (Det vill inte funka för mig, trots mjukvaruuppdateringen.) Och känner du till något svenskt forum där vi som köpt telefonen kan diskutera möjliga lösningar?

        /Lina

  6. Tobias 28 januari 2014 den 11:35 #

    Fungerar 3G för dig? Det gör det inte för mig (använder tele2). Vilken operatör använder du?

    • Maria 30 januari 2014 den 23:40 #

      Hej Tobias och Lina!
      Min fairphone verkar ha uppdaterats automatiskt, för nu funkar svenskt tangentbord när jag skriver sms etc.

      3G har funkat ända från start, jag använder Halebop som leverantör.

      Kul att höra från fler som köpt fairphone!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Fairphone – en utförligare recension | Peppen - en blogg om veganism, yoga och hållbar livsstil. - 10 februari 2014

    […] i nu snart en månads tid är det dags att avlägga ny rapport som jag vet att många väntat på! Här kan du läsa om mina första intryck i ett tidigare inlägg, med lite mer fakta kring […]

Kommentera

