Vegansk julbak och julmat

6 Dec

20131206-115429.jpg

Att baka inför jul är en glädjefylld uppgift jag glatt tar på mig redan i november.

I år har jag hunnit testa baka både saffranssemlor och lingonkaka med pepparkakskryddor på bilden ovan. Recept till båda finns i Karolina Tegelaars Kakbok: Julbakverk utan ägg och mjölk, som jag varmt rekommenderar alla som vill baka utan att behöva använda sig av mejeriprodukter och ägg i jul.

I receptboken finns även recept på pepparkakor, fudge, tryfflar, saffranbiscotti, julmuffins och mycket annat.

20131206-115912.jpg

När det gäller julmat finns egentligen det mesta att hitta på nätet, men jag använder mig även av en fin liten broschyr från Djurens Rätt som kom ut för något år sedan, med recept på bl a vegetarisk senapssill och tofubollar med julig smak.

Nu på söndag ska vår familj delta i Veganföräldrars årliga julbordsknytis dit det väntas ca 30 pers inkl alla barn. Mitt uppdrag i år är att laga lite olika sorters vegetariska sillar samt göra en god rödbetssallad. Hoppas jag kryat på mig ordentligt tills dess!

Kommentera

