Sista rycket på lotten

15 Okt

20131015-122259.jpg

Så har det då blivit oktober månad och läge att avsluta ute på lotten. Trevligt nog har jag äntligen fått mig en odlingskamrat till lotten, som kommer att dela de 50 kvm med mig, så skönt! Och så trevligt med lite sällskap också.

Bäst har det gått att odla potatis. Har nog totalt fått upp en 20 kilo av sorten Amandine, som jag starkt kan rekommendera. Stora, ljusa potatisar med tunt skal, riktigt goda.

Majrovor var också en hit, både odlings- och smakmässigt.

Grönkålen blev stor och fin, från två pyttesmå förodlade plantor jag fått av en vän. Så mer grönkål nästa år, den går ju dessutom så bra att frysa in.

Morötterna blev det liten skörd av, totalt kanske 10 st. Ska rådfråga andra odlare och höra om olika sorter de kan tipsa om, för färska nyupptagna morötter är ju något av det bästa som finns!

Odlade även sallad och mizunakål, samt planterade ett gäng små jordgubbsplantor.

Nästa år blir det nog till att, förutom ovan nämnda, även odla rödbetor, vitlök och palsternacka.

20131015-122841.jpg

20131015-122854.jpg

20131015-122904.jpg

2 svar to “Sista rycket på lotten”

  1. em 15 oktober 2013 den 14:19 #

    Hej. Jag har odlat Early nantes i två år nu och senast i år på det andra odlingslottsområdet, vid Bergsgården. Det blir morötter av minst alla frö!

    http://runabergsfroer.se/?p=40

    • Maria 15 oktober 2013 den 14:49 #

      Men tack, vilket bra tips!

Kommentera

