Grönkålssoppa med potatis, vitlök och ingefära

15 Okt

20131015-120155.jpg
Idag provade jag att göra grönkålssoppa på grönkålen från odlingslotten, det blev riktigt gott! En ny soppfavorit helt klart.

Grönkålssoppa (1 stor portion)

3 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
1/2 hackad liten gul lök
2 hackade och skivade små potatisar
100 g repad och sköljd grönkål, grovt hackad
1/2 pressad vitlöksklyfta
1/2 cm riven ingefära
salt och peppar
1,5 msk havregrädde

1. Koka upp vatten och buljong, lägg i lök och potatis och låt koka ca 5 min tills de mjuknat.
2. I med vitlök, ingefära och grönkålsbladen och låt koka några minuter till.
3. Mixa soppan med stavmixer och krydda med svartpeppar och ev salt, samt ringla i havregrädden.

4 svar to “Grönkålssoppa med potatis, vitlök och ingefära”

  1. milla 20 oktober 2013 den 16:30 #

    Men vad spännande detta lät sparar receptet:)

  2. Mila 18 november 2013 den 3:10 #

    Jag som idag funderade på vad jag skulle göra med resten av min grönkål (har den i smoothies) då jag tröttnat lite på ”vanlig” grönkålsoppa🙂

    Sparas!

    • Maria 18 november 2013 den 10:18 #

      Ja den här soppan är kung! Bra, då fick ju ja tips på vad jag kan göra med överbliven grönkål, alltså ha den i smoothies, faktiskt aldrig testat🙂

      • Mila 18 november 2013 den 17:57 #

        Det låter bra det, älskar grönkål! Nyttigt och gott😀

        Ja var så god, det är kanon faktiskt, rena dunderkuren. Jag har färsk ingefära, apelsiner, honung, havregryn, banan, spirulina och raw kakao. Kalasbra!

Kommentera

