Peppen provar elcykel under semestern

16 Jul

I Umeå går det att genom den miljöfrämjande organisationen BeGreen Umeå prova på-låna en elcykel helt gratis under en vecka.

Självklart ville jag testa detta och ansökte om att få låna cykeln under min och sambons första gemensamma semestervecka. Kan beskriva lånet i ett ord: SUCCÉ!

Eftersom vi har en ganska tungkörd cykelkärra åt vår 3,5 år gamla dotter är det ofta en ren pina att ta sig ut på någon utflykt som innebär minsta lilla uppförsbacke, och Umeå är inte direkt platt för er som inte redan vet detta. Därför tänkte vi att lite extra draghjälp under semesterns alla små utflykter vore strålande, och det var så pass bra att vi nu mycket kraftigt överväger att köpa en elcykel i och med jobbstarten om ett par veckor, då vi varje dag skjutsar dottern till dagis (ca 4,5 km tur och retur). Med en elcykel kunde vi även cykla vintertid med kärran, vilket annars i vår mening blir alldeles för tungt.

Elcykeln fungerar så att den slås på vid behov, och ger riktigt bra draghjälp redan vid lägsta intensitet. Det känns faktiskt lite som att åka moped, och du behöver inte ta i särskilt mycket när batteriet kickar igång. Ca 3 mil håller ett fulladdat batteri, och det går ganska snabbt att ladda batteriet vilket görs genom ett vanligt eluttag.

Enda nackdelarna som jag ser det med denna elcykel är att cykeln är något trögtrampad om en väljer att cykla utan batteri (eftersom den är betydligt tyngre än vanliga cyklar) samt att det ofta är långa väntetider på reparationer.

Cykeln vi provade är av märket E-Motion och i en billigare prisklass (ca 8 000 kr) medan det finns bättre varianter ändå uppåt 20 000 kronorssnåret.

Bor du i Umeå rekommenderar jag dig varmt att testa låna elcykeln via denna länk!

4 svar to “Peppen provar elcykel under semestern”

  1. tove 21 juli 2013 den 21:42 #

    Det där med elcykel låter ju riktigt gött! Men jag undrar: är det som med smarta telefoner, att har du ingen så saknar du det inte men när man väl har en så kan man inte tänka sig att byta tillbaka?

    Ett alternativ till den mkt populära barn-cykel-kärran är väl annars den klassiska barnstolen bak på pakethållaren. Då kan visserligen endast ett barn/vuxen skjutsas men det har ju liksom räckt förr (när vi var små). Och nästa sommar kanske Myra kan eller har börjat lära sig att cykla själv!

  2. å/s 11 augusti 2013 den 19:41 #

    Åh! Jag som så länge har drömt om att få testa en elcykel! Jag har till och med en bild på en elcykel på mitt visionboard inför framtiden – jag tänker mig absolut den som ett bra redskap för pendling och utflykter till fina platser i naturen lite längre bort hemifrån. Jag blev så glad när jag läste detta – är nu anmäld till en vecka i september! Tack för tipset!😀

    • Maria 12 augusti 2013 den 9:25 #

      Vad kul att jag peppade dig att signa upp dig på en vecka i höst! Jag menar, det är ju rätt fantastiskt att en får prova helt gratis i en hel vecka🙂 Och september är ju en fin månad att göra diverse trevliga höstutflykter och testa hur det fungerar med elcykeln. You’re gonna love it😀

      • å/s 12 augusti 2013 den 15:59 #

        Jamen precis! Jag planerar redan flera fina höstutflykter med elcykeln, och med varm linssoppa i mattermosen. Kul att kunna ta sig till ställen som jag annars är lite för lat för att cykla till!🙂 (Och jo – jag anar att jag kommer att älska det. Pepp pepp!)

Kommentera

