Sticka en disktrasa

13 Apr

20130413-141457.jpg

Stickade färdigt disktrasan jag började med för någon vecka sedan. Den är stickad i bomull på 4mm-stickor, men fick strax innan färdigställandet reda på att bambu är tre gånger mer vattenuppsugande, och dessutom torkar dubbelt som fort som bomull, därför blev det ett inköp av ett turkost bambugarn i garnbutiken. Har nu testat att först tvätta bomullsdisktrasan i tvättmaskinen en sväng, efter det blev den betydligt bättre att torka med!

Tänker att stickade disktrasor dels är bättre för miljön eftersom de håller längre (kan tvättas) och kan göras av överblivna garner, men även eftersom de ser betydligt trevligare ut än Wettex etc.

Tack bloggen Hildurs barnbarn för instruktionerna!

2 svar to “Sticka en disktrasa”

  1. ekomammaistan 15 april 2013 den 21:00 #

    Fin! Blir ju en fin grytlapp om inte annat.

    Vi har en trasa i bomull och en i lin, och jag tycker att lintrasan också mest vispar runt. Skriv gärna om hur det funkar med bambutrasan så kanske jag får inspiration att fixa en trasa igen. Nu har vi övergått till wettex igen, och jag kokar dem för att få dem att hålla längre, men en stickad vore ju ännu bättre.

  2. Kajsa 17 april 2013 den 9:41 #

    Jag har länge funderat på hur man ska hitta miljövänliga alternativ till disktrasor. Har en liten fobi för de vanliga disktrasorna som jag ofta tycker känns lite äckliga och smutsiga och har haft svårt för att köra dom i mikrovågsugnen med citron och verkligen lite på att den är ren. Jag har funderat på ifall man inte kan klippa till gamla trasor och använda dom för att sedan tvätta i maskin? Eller blir det mer ”rent” med bambugarn ifall man då inte bara ska torka upp utan också rengöra diskbänken?

Kommentera

