Boktips: Vila dig i form med Yin Yoga

10 Apr


yinyoga

Yinyoga är en passiv form av yoga, där det är lederna som får jobba och inte musklerna. Istället för flödande yoga stannar du upp i varje yogaställning och håller den mellan 3-5 minuter. Låter det enkelt? Kanske känns det som en dans första minuten, men andra minuten och tredje minuten kan jag lova dig att din kropp kommer att ge dig motstånd. Yinyoga är både skönt och plågsamt på en och samma gång, en rätt fantastisk känsla.

När vi går in så pass länge i varje yogaställning stretchar vi ut vi ut bindväv, muskler och leder. Vi använder – som Magdalena Mecweld skriver i sin bok Vila dig i form med yinyoga – yinträning till yindelarna (leder etc) av vår kropp och yangträning till yangdelarna (muskler).

Alla kan göra yinyoga och få en vigare kropp, ett lugnare sinne och mer energi. Du behöver varken yogamatta eller yogakläder, det räcker med en filt som underlag och oömma kläder att yoga i. Yinyoga är en kall yogaform, därför är det bra att klä på sig heltäckande på både ben och armar så att du inte fryser i de olika ställningarna.

Har du velat prova på meditation men inte riktigt kommit till skott ännu rekommenderar jag yinyoga. Eftersom varje yogaställning hålls i 3-5 minuter skapas under passet en massa små ”minimeditationer” där du får öva på stillhet i både kropp och sinne under de minuter som passerar. Själv brukar jag ibland ha det helt tyst eller så sätter jag på en skiva med lugnande klassisk musik om hjärnan har svårt att slappna av (musiken hjälper till att släppa tankarna på allt annat).

yinyoga

I Magdalena Mecwalds smått fantastiska bok om yinyoga får du en såväl personlig som mer facklig introduktion till yinyoga, samt utförliga instruktioner till samtliga yogaställningar i boken. Den allra största behållningen med boken är de färdigkonstruerade yogapass som Magdalena satt ihop! Det finns yogapass för stress, revitalisering, sömnproblem, huvudvärk, mensvärk, klimakteriet och PMS, löppasset, ångest, jetlag, efter jobbet och förbränning såväl som klassiska yinyogapass med namn som Oro & Lugn, Detox & Energi och Sorg & Glädje. Passen är allt från 15-90 minuter långa.

Rekommenderar varmt denna vackra och fullständiga yinyogabok. Låna den gärna på ditt bibliotek eller be dem köpa in den om de inte redan gjort det. Själv lånade jag den först och provade, men blev så såld att jag nu har ett eget exemplar liggandes hemma.

 

2 svar to “Boktips: Vila dig i form med Yin Yoga”

  1. Sol 03 augusti 2013 den 12:47 #

    åh! jag har lånat denna boken på bibblan och älskar den! ska ta och köpa mej den inom en snar framtid:) Fin blogg, har precis hittat hit och kikar mig omkring:)

    • Maria peppen 03 augusti 2013 den 12:49 #

      Ja den är så himla bra, med en massa färdiga pass, hur bra som helst! Kika vidare🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: