Varför jobba?

12 Mar

I en artikel från nättidningen Modern Psykologi med samma titel som rubriken till detta inlägg, skriver frilans­journalisten Ana Udovic om det moderna arbetet och hur vi i Sverige egentligen bara behöver jobba halvtid. 

Artikeln ställer sig positiv till en nedväxling av arbetstid där vi kan effektivisera vårt arbete och utföra det på färre timmar. Detta gäller självklart inte alla arbeten, men bara tanken är ju rätt intressant.

På vårt kontor jobbar vi enligt sex timmars arbetsdag-principen, med bibehållen heltidslön. Det arbetas effektivt, vi tar sällan några fikapauser och kan istället gå hem tidigt. Efter att ha arbetat heltid i ett flertal år känner jag att sex timmars arbetsdag är en ren och skär fröjd. Det spelar ingen roll att jag inte får mitt kl två-fika i ett separat fikarum, jag är lika nöjd om jag får min kopp te vid datorn medan jag arbetar eller diskuterar något med mina kollegor. Dock tar vi gemensamma fikan ett par gånger i veckan i samband med att vi behöver planera eller ta ett veckomöte. Fredagar görs extra festliga med gott fredagsfika.

Skulle inte välja att byta tillbaka till att jobba 8-17 enbart för att kunna få gå iväg på fika två gånger per dag och slösa en massa tid på sociala medier, mail och andra tidsslukare på jobbet. Allt detta beror förstås på vilket arbete och vilken arbetsplats en har. Jag upplever mitt nuvarande arbete som kreativt där jag omges av trevliga och glada kollegor. Den förkortade arbetstiden är ett stort plus i kanten. Till hösten tänker jag se över om arbetstiden kan sänkas än mer, eftersom jag helt klart skulle klara mig på mindre än en heltid.

En minskad lön innebär minskad (onödig) konsumtion. Minskad konsumtion leder till ett mer hållbart liv där jag får tid att baka eget (billigare) bröd, laga (billigare) mat från råvaror, får mer tid för självutveckling samt umgänge med familj och vänner – det som ger mig lycka i livet.

Har du möjlighet till att gå ned i arbetstid – ta chansen!  Jag skulle rekommendera med att börja gå ned till 90% så att du vänjer dig vid den något lägre lönen. Jag har en bekant som jobbar 90% och därmed är helledig varannan fredag, dvs får en skön långhelg varannan helg. Inte illa, och märks knappt i plånboken. Steget från 90% till 80% blir kanske sedan inte så stort, och du kanske jobbar bara mån-tors, dvs jobbar 4 dagar, är ledig 3 dagar (till skillnad från heltid då du jobbar 5 dagar och är ledig bara 2 dagar).

Låter det lockande? Undersök hur din arbetsplats ställer sig till en eventuell nedgång i tid. På försök åtminstone. Kanske kan du till och med föreslå en förkortad arbetstid på prov,  i utbyte mot ett mer effektivt arbete?

9 svar to “Varför jobba?”

  1. eriksjos 12 mars 2013 den 13:47 #

    Håller med, deltid är riktigt skönt. Jag gick ner till halvtid för 4-5 år sedan och min fru gjorde det för cirka tre år sedan. Suveränt. Visst syns det i plånboken, men man behöver ju inte tokshoppa så mycket.

    • Maria 12 mars 2013 den 14:04 #

      Precis, det är därför det kan vara en idé att gå ned 10% åt gången, för att sakta vänja sig av de dyrare levnadskostnaderna. Halvtid låter fantastiskt!

  2. Mor Natalia 12 mars 2013 den 15:47 #

    Vi lever i ett alltför uppskruvat samhälle där hela livet cirkulerar kring just konsumtion. Man ska ha och ha och till vilken nytta. Folk tokjobbar och ska tjäna så otroligt mkt pengar som inte räcker till att det som de ska äga, vad gör de?? Jo de tar krediter och så måste de jobba ännu mer för att kunna betala av dessa krediter. På det hela ska man ha gått på universitet och ha studieskulder upp över öronen, man ska sen ha träffat den rätta, gift sig , skaffat barn och den där fina nyrenoverade och perfekta villan…ha 1-2 bilar på garageuppfarten och den allra senaste aparaturen hemma. Dessutom ska man också ha ett gymkort var, barnen ska gå på diverse aktiviteter, vara på förskola och ha de där riktigt bra och tåliga dyyyyra kläderna. Du ska själv också ha den senaste garderoben uppdaterad konstant, och mobilen, och bilen, och TV:n och kunna ställa till med fina fester titt som tätt..och ja…jag glömde den senaste trenden…barnen ska ha sina kalas på dessa fina lekländer som kostar skjortan…och är jag klar…nonono….finns mera, myyyyycket mera….
    Hinner man leva?? Nej!! Och dessutom…har du kommit så här långt, överlevt och har 2-3 barn (eller varför inte 4 för det har ju fam. Beckham) så hinner du knappt träffa dem…för det gör endast förskolepersonalen och kanske den där nannyn du har anställt…

  3. Jenny / Ekomamma i stan 13 mars 2013 den 9:58 #

    Vad toppen att ni har sex timmar som standard! Jag jobbade så i höstas (dock ej med heltidslön) och kommer nog inte att gå tillbaka till heltid efter föräldraledigheten. För mig var det så himla skönt att slippa stressa med vardagen, att kunna hämta e tidigt på förskolan så att vi fick mer tid tillsammans.

  4. Mary Sane 14 mars 2013 den 9:09 #

    Härligt Maria! Jag delar detta på fejjan.🙂

  5. Monica 15 mars 2013 den 22:26 #

    Jag var hos en karriärcoach idag som arbetslös. Också ett starkt tips om man vill utvecklas.
    http://mony71.blogspot.se/2013/03/karriarscoachning.html

    • Maria 08 april 2013 den 22:50 #

      Tack för tipset!

  6. Eva 18 mars 2013 den 9:50 #

    Hurra! Vilket bra jobb du har. Jag tycker att 6 timmars arbetsdag borde införas överallt där det går. Även med lite minskad lön. Vi måste alla minska konsumtionen. Det skulle säkert gå ihop sig samhällsekonomiskt också när fler får jobb. Men inget parti vågar driva frågan😦

  7. tove 18 mars 2013 den 22:27 #

    En anledning till att jobba heltid är att få en bra sjukpenninggrundande inkomst och en bättre pension… men jag vet inte hur jag kommer göra eller hur det kommer bli, har inte varit där än. Just nu försörjer jag mig på timanställning och tar typ vad jag får.

Kommentera

