Bokrea vs bibliotek

26 Feb

bokrea

Gick med glada steg till bokrean imorse, med lite pirr i magen. Tycker allt det är lite spexigt att handla trevliga böcker innan klockan ens är åtta på morgonen.

Hade siktat in mig på 4 vuxenböcker och 4 barnböcker, men kom ut från affären med hela 6 barnböcker och en enda vuxenbok, den om bröd. Jag är ingen höjdare på brödbak, men nu tänkte jag ge det en ny chans.

Nu fyllde visserligen Myra år igår, så hon har redan fått en del böcker. Dessa bokreafynd kommer istället att läggas på hög och tas fram dagar då feber eller väder ställer till det. Då är det bra att ha något nytt och skoj att plocka fram. Eftersom jag lånar kopiösa mängder barn- och vuxenböcker på biblioteket kände jag inga som helst miljökval inför köpet ovan. Köpa böcker 1 dag per år – låna böcker 364 dagar per år: en ekvation som fungerar bra för mig.

Köper du något på bokrean, i så fall vad?

6 svar to “Bokrea vs bibliotek”

  1. tove 26 februari 2013 den 19:52 #

    Bibliotek äger eftersom man kan läsa böckerna och sedan inte behöva ha dem hemma i nån slags växande hög. Men att köpa böcker är också fint för då kan man stryka under i dem och ha dem kvar hemma och ha dem tillgängliga hela tiden!

    • Maria 27 februari 2013 den 10:53 #

      Så sant!

  2. Mor Natalia 27 februari 2013 den 22:33 #

    Jag älskar att visstas på bibliotek, gå in där och känna den där underbara doften av böcker.🙂 Men jag älskar att äga böcker också, det ena behöver inte utesluta det andra. En del böcker föredrar jag att köpa (studentlitt. tex) eller andra men däremot är jag glad över att bibliotek finns för då kan man läsa boken och lämna tillbaka den sen och inte behöva känna heller ”varför gav jag så mkt pengar för en bok jag inte ens gillade. För att heller inte prata om miljön. Bäste av allt om man ska köpa böcker är om man har köpt dem second hand😉

    • tove 05 mars 2013 den 11:29 #

      Köpte en bok på Returbutiken igår för 4 kr. Visserligen en pekbok men ändå… De andra böckerna kostade typ 8 kr. (med studentrabatt, annars 5 och 10 kr)

  3. ekomammaistan 28 februari 2013 den 20:56 #

    Jag lånar mer och mer faktiskt, framför allt till mig själv. Till Elsa har vi köpt några böcker, men framför allt önskat oss till jul, födelsedagar och när någon av andra skäl velat ge henne en present. Jag tycker att det är bra för henne med lite egna böcker som jag inte behöver få samma ångest för rivna sidor eller när hon frågar efter boken vi just lämnat tillbaka. Barnböcker läses ju ofta om och om igen så det känns mer ok att köpa.

    Bokrean har jag inte besökt ännu. Hade en tanke om att köpa lite för att fylla på presentlådan inför årets alla kalas, men har inte orkat ta mig iväg.

  4. Mary Sane 04 mars 2013 den 13:41 #

    Härligt Maria! Tycker att det är bra att investera i barnböcker. Särskilt om en gör som du, sparar en del till framtida rainy days… Själv undviker jag bokrean eftersom jag tycker att det ofta är så jäkla dålig kvalla på böckerna (nu tänker jag på vuxenböckerna). Nackdelen med att låna barnböcker på bibblo är att de är så jäkla äckliga!! Ja jag har på fullaste allvar lånat barnböcker åt mig själv, när jag bla ville läsa om Barna Hedenhös som jag älskade som liten. Annars avgudar jag ju bibblan…världens bästa uppfinning!

Kommentera

