Sy en ögonkudde

17 Feb

ögonkudde

En lavendeldoftande ögonkudde är skön att lägga på de slutna ögonen under yogapassets avslutning, när kroppen ligger vilande i savasana. Den skapar ett skönt mörker även om omgivningen är ljus, och doften av lavendel och kamomill verkar avslappnande för sinnet.

Tillverka din egen ögonkudde enligt stegen nedan.

1. Tillverka ett mönster av ett A4-papper som du viker på mitten på längden. Klipp sedan av för önskad längd på ögonkudden. Du har nu ett mönster att utgå från.
2. Rita av mönstret på det valda tygets avigsida och klipp ut. Vik tyget på mitten på längden så avigsidan hamnar utåt, och nåla både längdsidan och ena kortsidan.
3. Sy med symaskin ihop de nålade sidorna, men det är noga att ena kortsidan lämnas helt öppen, eftersom du ska kunna fylla kudden.
4. Vänd kudden ut och in så att rätsidan hamnar utåt. Med hjälp av en penna kan du trycka ut kuddens hörn inifrån.
5. Fyll kudden med linfrön, lavendel och kamomill. Höftar på ca 1,75 dl linfrön, 2 msk lavender och 1 msk kamomill ungefär. Istället för linfrön går det bra att använda ris.
6. Sy ihop sista kortsidan med symaskin eller för hand.

Jag använde ekologiska linfrön, lavendel och kamomill samt överblivna tygbitar.

3 svar to “Sy en ögonkudde”

  1. Alexandra Bengtsson 18 februari 2013 den 9:18 #

    Fin idé!

  2. Helle 19 februari 2013 den 0:07 #

    Reblogged this on Helles Yoga Trainer and commented:
    Ett fint tips! Gillar min ögonkudde med linfrön och lavendel!

  3. Vegosessan 19 februari 2013 den 1:46 #

    Ang. yoga.
    Spelas det musik i bakgrunden? Om, ja – upplever du detta positivt?
    Är musiken lugn? Gör musiken dig lugn? Sjunger dom?

    Är det utmanande fysiskt? Behöver man vara stark? Rörlig/vig? Rör man sig mycket? Hur påverkar det kroppen? Går man ner i vikt? Blir man mer vig? Blir man starkare? Positivt & negativt ang. den fysiska delen inom yoga?

    Är det en social aktivitet? Pratar man under passen? Pratar man före/efter passen? Binder man band med andra? Tar man kanske med sig kompisgänget för att utföra yoga?

    Tack för att du tog dig tid!

    Jag gör ett skolprojekt om yoga (hälsopedagogik)
    vegosessan@live.se

%d bloggare gillar detta: