ABC-yoga på Bokcafé Pilgatan på söndag

1 Feb

hellsing

På söndag håller jag i ABC-yoga för barn i åldrarna 3-6 år på Bokcafé Pilgatan i Umeå.
Kl 14:00 startar det och förstås kostar det inget! Biljetter hämtas ut i förväg på bokcafét. Begränsat antal platser (max 15 barn) men biljetter finns kvar i skrivande stund!

Under en klass med ABC-yoga får barnen sitta i en ring och lyssna på när jag läser Hellsings underfundiga rimverser. Efter varje bokstav får barnen själva göra bokstaven med kroppen, enligt yogaalfabetet. När boken är slut gör vi tillsammans ett alfabetsrace med alla bokstäver vi lärt oss. Barnen brukar tycka att detta är en jättekul övning!

ABC-yoga är dels ett sätt att öva sin koncentration och sitt fokus genom att lyssna, dels ett roligt sätt att röra på sig och dels en annorlunda introduktion till alfabetet.

 

5 svar to “ABC-yoga på Bokcafé Pilgatan på söndag”

  1. Marika 01 februari 2013 den 16:17 #

    Å vilken underbar ide…den måste jag norpa!!!

    • Maria 01 februari 2013 den 22:36 #

      Varsågod 🙂

  2. Maja 02 februari 2013 den 18:41 #

    Vilken rolig idé! Det ska jag testa med min förskolegrupp! Har en fråga, Vad menar du med yoga alfabetet? Tack för tipset!

    • Peppen-Maria 02 februari 2013 den 20:33 #

      Yogaalfabetet är ett alfabete som visar hur en med kroppen kan ställa sig som olika bokstäver 🙂 Jag fick tillgång till alfabetet när jag gick utbildningen till barnyogalärare i höstas.

      • Peppen-Maria 02 februari 2013 den 20:34 #

        Fast egentligen behövs knappt yogaalfabetet, för barnen själva är så himla påhittiga 😀

Kommentera

