Yin Yoga-workshop i lördags

26 Jan

Yin Yoga

Lördagens Yin-workshop på Mya Flow i Umeå var som vanligt helt underbar. Agnetha Lindgren är en fantastiskt bra yogalärare som inspirerat mig ända sedan jag började yoga för 7 år sedan, och vi har hållit kontakten under åren. Jag ser mig lite som hennes lärling, särskilt eftersom jag själv lärt ut Yin Yoga i liten skala.

Blev förresten väldigt glad när jag häromdagen skulle ladda hem ett Yoga Download-avsnitt på iTunes och hittade ett Yin-pass där för första gången! Hurra! För er som aldrig hört talas om Yin Yoga förut kan jag berätta att det rör sig om en kall och passiv yogaform som jobbar med kroppens leder och bindväv istället för med muskler (som i alla annan yoga). Det kanske låter slappt, men det är väldigt utmanande eftersom varje asana (yogaställning) skall hållas i 3-5 minuter, och vem som helst kan börja darra i hela kroppen efter 4 minuter i Pidgeon Pose. Eftersom en stannar så pass många minuter i varje ställning, blir varje asana som en slags minimeditation. En fin introduktion till att börja meditera, tänker jag mig.

Nästa Yin-workshop blir förmodligen i februari – prova på om du bor i Umeå, jag är nog där!

Kommentera

