Den galna sexiga dieten

25 Nov

20121125-222141.jpg

Lånade boken ”Den galna sexiga dieten” på biblioteket eftersom jag hört så gott om den, läst bloggar om folk som testat 21-dagarsdieten och så är jag ju allmänt intresserad av raw food och gillar att testa nya recept.

Boken är faktaspackad, men skriven på ett humoristiskt sätt som gör den till en fröjd att läsa. Poängen med dieten i korta drag är att (helst helt) sluta äta animaler, kraftigt minska sin mejeriproduktion, röra på sig ofta, skippa gluten, äta alkalisk mat (raw food främst) och må så mycket bättre. Dock är boken inte en renodlad raw food-bok, utan du kan som läsare välja att lägga dig på en 80/20-nivå eller 60/40-nivå, om jag förstått allt rätt, där den högre siffran står för alkalisk mat (raw food) och den lägre siffran för bl a tofu, bönor, vegansk ost, råris och annat hyfsat hälsosamt.

Funderar allvarligt nu på att testa 21-dagarsdieten såhär innan jul eftersom jag länge känt en hel del trötthet, stress, känningar av uppblåst mage etc i kroppen, och skulle behöva en ordentlig förändring. Gillar dessutom utmaningar. Med boken i tankarna inhandlade jag lite nyttigheter på Ica ikväll, för en hundring ungefär. Tänkte att jag skulle använda mig av dem under den sk uppvärmningsveckan där en sakta men säkert lär mage och kropp anpassa sig dieten.

Någon fler som känner sig inspirerad att följa dieten, eller kanske redan testat?

20121125-225037.jpg

8 svar to “Den galna sexiga dieten”

  1. Glowing Planet 26 november 2012 den 2:31 #

    Jag gick över till en växtbaserad diet för något år sedan och äter bara max 10% animaliska produkter per vecka. Min kropp är piggar, gladare och jag mår fantastiskt.
    Det viktigaste är dock att äta mat med högt näringsinnehåll (dvs ej snabbmat, halvfabrikat etc) och att du lyssnar på din kropp, för alla människor är olika och bara för att en diet passar för en person så fungerar den inte för alla. Lycka till och hoppas du upplever samma fantastiska förändringar som jag🙂

  2. Leslita 26 november 2012 den 2:40 #

    Jag har precis gjort dieten. Det var riktigt spännande. Men jag åt inte bara raw. Utan åt även varm mat. Testa dieten tycker jag =) Boken är väldigt inspirerande och det är god mat och bra tänk.

    • Maria 08 april 2013 den 22:48 #

      Jag blir mer och mer peppad på denna diet! Lite knepigt bara när man har familj som inte alls är intresserad, men det bör ju gå ändå😉

  3. Sanna Tillander 30 november 2012 den 9:30 #

    Å vad spännande och roligt att du har boken! Har också funderat på att investera mig den. Har du påbörjat den s.k 21 – dagars dieten?🙂

    Tack för en peppande blogg !
    Ha en härlig dag!
    Kram Sanna

    • Maria 04 december 2012 den 10:49 #

      Hej! Ja den är verkligen fin den boken! Tyvärr var den bara ett lån från bibblan, men jag funderar starkt på att köpa den eftersom den innehöll så mycket bra fakta och roliga recepttips. Är lite sugen på att antingen köra hela dieten, eller bara köra en månad inspirerad av dieten🙂

      Tack för att du tittade in! Kram Maria.

  4. Alexandra Bengtsson 08 april 2013 den 20:30 #

    Funderar på att köpa boken, men är lite osäker på recepten. Är det mycket ”pulver”-recept? Jag älskar att laga mat och är ute efter en bok med vegetariska recept och med inspiration för att göra nån sorts vegetariska veckor.. tar med mat till jobbet varje dag och gillar att testa nya saker🙂

    • Maria peppen 08 april 2013 den 22:45 #

      Fick inte stämningen av pulver! Bara en massa nyttiga recept som verkade roliga🙂

      • Maria peppen 08 april 2013 den 22:46 #

        Eller snarare – inte så många recept överhuvudtaget i denna bok, men det finns ju Crazy Sexy Kitchen, den kan du spana in om du vill ha e hel kokbok med nyttigheter!

Kommentera

