Veganska munkar

5 Nov

I helgen testade jag att för första gången baka egna munkar, och det var inte alls så svårt som jag trott. Resultatet blev rätt bra, som ni ser ovan.

Som vegan finns det vissa typer av mat eller bakverk jag kan sakna, och då är det extra kul när det dyker upp nya recept att testa. Receptet till munkarna ovan finns i boken Svenska klassiker utan ägg och mjölk och kan beställas på denna sida.

Trixet som jag ser det med att fritera munkar är att dels ha en termometer så att temperaturen blir rätt. Min termometer är en digital variant, och graden ska ligga kring 180 grader. Blir det varmare än så bränns munkarna lite, och blir det svalare så blir innehållet en aning degigt.

Jag använde vanlig rapsolja vid friteringen och det fungerade utmärkt. Fritera gärna munkarna i en hyfsat vid panna. Jag använde en liten kastrull, men då fick bara en munk åt gången plats, och då hann oljan bli ganska gulbrunaktig mot slutet.

6 svar to “Veganska munkar”

  1. E 05 november 2012 den 22:06 #

    Vilken fin blogg! Hm..har du lust att svara på en fråga..
    Jag är vegan, varit det i några månader. Tyvärr går det inte så bra för att det är svårt att veta hur man ska äta så varierat som möjligt, trots att jag är påläst om det här. Jag undrar om du skulle kunna skriva hur man kan dela upp måltider så att man får i sig det man behöver, (på ett ungefär.. äter självklart kosttillskott med bl.a. b12 osv..) så att jag kan få mera hum om hur andra gör. Själv får jag i mig för mycket av det ena och alldeles för lite av det andra..

    • Maria 05 november 2012 den 22:16 #

      Hej och tack 🙂
      Ska absolut göra ett sånt inlägg, vad bra idé!!
      Kolla under tiden in min matblogg vegankocken.wordpress.com 🙂
      /Maria

  2. Soleil 08 november 2012 den 10:39 #

    Lagade också veganska munkar (fast fyllda) enligt Karolinas recept. Jag hade ingen termometer alls, det gick fint ändå 🙂 Lite för fint gick det, farligt enkelt och gott, det är verkligen ingen hälsoresa att äta veganskt *glufs*

    • Maria 12 november 2012 den 0:24 #

      Haha! Nej jag är rädd att jag är fast i munkträsket nu, himmel så gott det är!

  3. Johan 11 november 2012 den 15:48 #

    Karro tipsade om att fritera i kokosfett sist jag var uppe hos henne. Smakade asgött. Har iofs inte ätit munkar friterade i rapsolja, så vad vet jag egentligen…

    • Maria 12 november 2012 den 0:23 #

      Kokosfett alltså? Känns lite fel, men är det gott så why not 🙂

Kommentera

