Åker på barnyogakurs!

19 Sep

Ikväll åker jag till Uppsala och imorgon startar barnyoga-utbildningen jag ska gå i fyra dagar!

Om barnyoga (saxat från Kids Yoga Foundations website):

Barn älskar att röra på sig och gör det helt naturligt. Idag utsätts barn för stress i olika former, yoga är ett redskap att hantera stressen. Barnyoga skiljer sig från många andra fritidsaktiviteter eftersom den inte innehåller inslag av prestation utan skapar ett utrymme för barnen att vara. 

Syftet med barnyogan är barnets välbefinnande. I yogan vävs samarbetsövningar in inom, ekologi, anatomi och hälsa. Genom guidade meditationer kan barnen varva ner samtidigt som fantasin får ett kreativt spelrum. Ett bra verktyg är barnens favoritböcker och i barnyoga finns leken alltid nära till hands. Att arbeta med barnyoga är mycket tacksamt – barnen älskar det!

Utbildningen sker på Kids Yoga Foundation av ledaren Annica Skoglund som verkar jätteduktig inom ämnet. Efter avslutad utbildning kan en titulera sig som barnyogalärare för barn 2-6 år. Finns även fortsättningsutbildningar för barn 7-9 år samt 12-16 år. För mer information om barnyogautbildningen se Kids Yoga Foundations hemsida.

Efter kursen kommer jag att leda en Sagoyoga-kurs för barn 4-6 år på Balettakademien i Umeå och det blir gratis prova på den 6/10! För mer info om Sagoyoga-kursen se Balettakademiens hemsida.

2 svar to “Åker på barnyogakurs!”

  1. Sofie 12 november 2012 den 23:18 #

    Hej, jag planerar att gå denna barnyogautbildning och vill veta vad du tyckte om den? Har du bara gått första delen eller har du gått alla tre? Mvh Sofie

    • Maria 15 november 2012 den 11:48 #

      Hej Sofie! Jag gick bara första modulen eftersom jag vill fokusera på barn i ålder 2-6 år. Utbildningen var riktigt bra, och väldigt prisvärd så jag rekommenderar den väldigt varmt. Du får dessutom efter utbildningen tillgång till de övriga deltagarna via en grupp på Facebook, och Annica som leder utbildningen svarar i den mån hon hinner på mail och frågor som dyker upp. Så jag tycker definitivt du ska gå den!

Kommentera

