Svartvinbärssaft i saftmaja

4 Sep

20120904-084735.jpg

Eftersom jag fått en saftmaja använder jag nu bara den, tycker det är betydligt smidigare än att koka och sila som jag gjorde förr. Receptet nedan är hämtat från Vår Kokbok, 23:e upplagan. Vår Kokbok är för övrigt min allra bästa kokbok, jag tycker det är roligt att veganisera recepten och det är mycket husmanskost – sånt gillas!

Jag tror jag har en lite mindre saftmajamodell, så receptet nedan är anpassat efter den.
Receptet nedan ger drygt 1,5 liter saft gjord på 1,5 liter bär.

Svartvinbärssaft i saftmaja

1. Koka upp vatten i vattengrytan, vattnet ska nå till nivåstrecket.
2. Varva svartvinbär med socker i bärkorgen. Jag tar knappt 4 dl socker per kilo bär. I min bärkorg ryms drygt 1,5 kilo svartvinbär.
3. Om du inte redan gjort det så trä slangen på tappningsröret och kläm åt slangen med den medföljande klämman.
4. Placera saftbehållaren ovanpå vattengrytan och bärkorgen överst. Sätt på locket.
5. Ånga bären i 45-60 min. Jag brukar skruva ned kokplattan till styrka 3 av 6.
6. Tappa gärna ur några dl saft efter halva tiden i en liten kastrull och slå det sedan över bären som då blir jämnare genomångade.
7. När ångningen är färdig, tillsätt ev natriumbensoat i den färdiga saften (1 krm per liter färdig saft).
8. Lägg två noga diskade stora flaskor (jag använde gamla whiskeyflaskor på 700 ml styck) i ugnen och skruva upp till 125 grader. När värmeindikationslampan på ugnen slocknar är de klara att ta ut, men var försiktig så du inte bränner dig på de heta flaskorna.
9. Tappa (ev med hjälp av en tratt) saften genom slangen direkt ned i de varma flaskorna, så långt upp det bara går upp till kanten och förslut genast. Förvara svalt.

2 svar to “Svartvinbärssaft i saftmaja”

  1. Mary Sane 06 september 2012 den 14:30 #

    Men åååh vad roligt!! Jag älskar också vår kokbok! Folk tycker nog att det är lite konstigt eftersom det är rätt mycket kött- och mjölkfokus (och styckningsscheman, hehe) men jag tycker att den är kanonbra. Jättebra basic-kokbok och lätt att översätta till vegetariska alternativ.

    • Maria 07 september 2012 den 21:11 #

      Ja men eller hur, ALLT står ju där🙂

Kommentera

