Libanesisk matfest!

5 Maj

Vi bjöd in ett gäng vänner på libanesisk knytisfest på fredagkvällen, och damn! vilken god mat! Nu är jag hooked och hoppas på att det libanesiska köket snart återfinns på en restaurang i Umeå. Bönor, nötter, oliver, bröd och en massa nötter samsades med en massa röror på sybordet som kvällen till ära fick agera buffébord (dock räckte det inte till riktigt, så mycket mat blev det).

Nedan återfinns länkar till ett antal av recepten.

Baba Ghanoush (auberginedipp)

Fatouch (sallad med bröd)

Hummus (kikärtsröra)

Kryddstekt mandel (currysnacks)

Tzatziki (yoghurtsås)

Tabbouleh (bulgursallad)

Falafel (kikärtsbollar)

Tarator (tahinidipp)

Foul Medammas (varm bönröra)

Tapenade (olivdipp)

Mercimek Köftesi (linsbullar)

Baklava (dessert)

Glada ungar, även om maten kanske inte tilltalade dem så mycket.

8 svar to “Libanesisk matfest!”

  1. Frida Rönnbäck 06 maj 2012 den 11:57 #

    Det var gott, gott, gott!

  2. tove 06 maj 2012 den 12:52 #

    Här är receptet på bulgursalladen jag hade med mig: http://365ume.blogspot.se/2011/10/bulgursallad.html

    • Maria 14 maj 2012 den 22:03 #

      Tackar tackar!

  3. Frida B 06 maj 2012 den 13:22 #

    Libanestiskt är NammmmNammmm! / Frida B

  4. Jenny / Ekomamma i stan 06 maj 2012 den 20:53 #

    Ser supergott ut, mezerätter är verkligen en favorit här hemma.

  5. Lena 08 maj 2012 den 0:45 #

    Åh, ser gott ut! Jag åt libanesiskt i Luleå härom helgen. Längtar också efter en libanesisk restaurang i Umeå!

  6. Jenny / Ekomamma i stan 13 maj 2012 den 12:54 #

    Jag har en utmaning till dig på min blogg om du tycker sånt är kul.

    • MariaVegankocken 13 maj 2012 den 15:58 #

      Tack för utmaningen, men det är inte riktigt min grej, och jag försöker säga det utan att låta dryg🙂

Kommentera

