Gör din egen choklad – utan ägg, mjölk, gluten, soja och nästan helt raw!

27 Apr

Testade att göra egen nästan raw choklad häromkvällen, med mycket lyckat resultat! Nästa sats jag gör kommer jag att smaksätta med pepparmintsolja eftersom jag är en sucker för mintchoklad. Chokladen är dessutom både vegansk, mjölk-, ägg-, soja- och glutenfri! Och om en utesluter mandlarna och stoppar i t ex pumpafrön istället så blir den dessutom nötfri.

Nu är inte denna choklad 100% raw eftersom jag inte hade enbart raw ingredienser hemma, men en tager vad en haver…

Nästan raw choklad

1/2 dl ekologisk kokosolja eller kokosfett (INTE vanligt kokosfett från mataffären, utan den ekologiska varianten, gärna virgin kokosfett)
1/2 dl kakao
1/2 dl agave- eller lönnsirap
1/2 tsk vaniljextrakt eller vaniljsocker
1/2 dl hackade mandlar

1. Blanda kokosolja, kakao, sirap och vaniljextrakt till en jämn smet. Har du bara kokosfett hemma så smält det på låg värme i t ex mikron.
2. Blanda i de hackade mandlarna och rör om. Häll ut smeten tunt på en bricka täckt med plastfilm och lägg i frysen – ätklart på 15 min!

11 svar to “Gör din egen choklad – utan ägg, mjölk, gluten, soja och nästan helt raw!”

  1. Linn 27 april 2012 den 17:05 #

    Låter jättegott. Måste prova. Köper man man den ekologiska kokosojan på hälsokost?

    • Maria 30 april 2012 den 18:38 #

      Japp! ibland finns den även på Coop och Ica, tror Renée Voltaire har en i sitt utbud 🙂

    • Maria 14 maj 2012 den 22:04 #

      Finns på hälsokost och ibland i mataffären, speciellt Ica ifall de har Renée Voltaires sortiment 🙂

  2. Sanna 09 maj 2012 den 20:46 #

    Tufft! Jag har precis börjat intressera mig för raw food. Än är jag positivt överraskad!

  3. moanilsson 26 maj 2012 den 21:10 #

    Den här chokladen är så sjukt god, mitt och Loves bästa tips är att slänga i cashews då blir den ännu mumsigare.

  4. Camilla åsén 03 juni 2012 den 18:16 #

    Hej. Det verkar jättegott. och inte så svårt! Undrar bara om man kan byta ut sirapen mot steviasocker? Eller är det inte tillräckligt tjock konsistens? 🙂 Camilla

    • Maria 08 juli 2012 den 22:24 #

      Tveksam, tror sirapen har med kladdigheten och resultatet att göra 🙂

  5. Malin H 08 juli 2012 den 22:10 #

    Mmm det här lät hur gott som helst! En riktigt choklad yunkie här.. Ungefär hur mycket färdig choklad får man ut av detta recept? Så jag vet om jag ska göra dubbel sats på än gång 🙂

    • Maria 08 juli 2012 den 22:23 #

      Helt klart värt att dubbla receptet 😀

  6. Sanna Tillander 04 december 2012 den 22:23 #

    Riktigt mumsigt recept, tack!
    bytade ut mandel mot valnötter och gojibär,
    Det blev inte så tokigt 🙂

    • Maria 04 december 2012 den 22:50 #

      Det kan jag tänka mig 😀

Kommentera

