Hemstickad äppeltröja till 2-åring

17 Apr

Stickade barntröjor känns väldigt 70- och 80-tal och jag är rätt svag för båda dessa (kläd)epoker, därför ska jag såklart sticka en färgglad tröja till Myra! Eftersom jag redan provat på mönsterstickning en gång tidigare då jag stickade ett par Totorovantar gav jag mig på ett egenkonstruerat äppelmönster till tröjan, och det gick rätt bra!

Detta är alltså enklaste möjliga sättet att sticka en tröja på, tror jag. Det består av ett framstycke, bakstycke samt två rektanglar till ärmar. Allt stickas separat och tråcklas ihop först i slutet. Halsen kommer då att bli vid som tusan, men det är bara att sy ihop den lite extra på sidorna och kanske sätta en knapp på vardera sida om halsen så ser det nog helt OK ut.

Storleken på tröjan är anpassad till en 2-åring som ska kunna ha tröjan i ett år ungefär (storleksmässigt landar den nog på 92/98 ungefär).
Jag har använt två långa 4mm-stickor och lagt upp 67 maskor på vardera framstycke och bakstycke. Ärmarna är stickade på korta 4mm-stickor med 42 maskor på vardera ärm. Har bara bakstycket kvar nu, sedan ska härligheten tråcklas ihop.

Och när hinner jag sticka, undrar kanske nån? Jag ser rätt mycket film och serier om kvällarna, och gillar att hålla mig sysselsatt, därav allt stickande!

Nästa tröja jag stickar kommer jag att försöka ge mig på en halsringning. Denna supercoola Mario Bros-tröja eller denna mössa med Leia-flätor vore nåt att bita i 🙂

2 svar to “Hemstickad äppeltröja till 2-åring”

  1. tove 18 april 2012 den 21:36 #

    Snyggt Maria! 🙂
    Ladda upp slutresultatet sen, med knapparna och det!
    Kram

    • Maria 18 april 2012 den 22:44 #

      Tack! det ska jag göra 🙂

Kommentera

