Kvinnliga ideal i reklam

23 Mar

Nyss såg jag en väldigt deprimerande men bra film på You Tube om hur kvinnor framställs i reklam. Jag hade bara tänkt se en liten bit, men blev sittande i 45 minuter och kokade inombords över hur sorgligt men sant allt som sägs i filmen faktiskt är.

Jean Kilbourne som är kvinnan bakom filmen har samlat på reklamannonser sedan 60-talet, och annonserna talar sitt tydliga språk – idealet för oss kvinnor är att vi ska vara smala, snygga och sexiga. Helst ska vi även vara tysta och passiva, helt enkelt objekt.

Detta kom inte direkt som en nyhet för mig, men jag önskar att alla 14-åriga tjejer (och killar) fick se denna film i skolan, så att de förstår att den perfekta tjejen inte finns, hon är nämligen en sönderretuscherad bild, ibland hopsatt av flera olika bilder, och existerar med andra ord inte. Att tjejer och kvinnor ständigt utsätts för dessa ideal gör att vi aldrig får en chans att känna oss nöjda över oss själva och våra egna kroppar.

Klicka här för att se första halvan av filmen på You Tube (ca 22 min).

2 svar to “Kvinnliga ideal i reklam”

  1. Jolene 28 mars 2012 den 20:32 #

    Jag håller med dig till punkt och pricka! Har tidigare själv lagt ut filmen i min blogg och jag har sett den flera ggr. Tycker absolut att den borde visas i skolan! ALLA borde se den.

  2. Gurgel P Högberg 17 april 2012 den 23:02 #

    tack för tipset, mycket bra

Kommentera

