Recension av Nokia Lumia 800

20 Mar

20120320-195328.jpg

Nu har jag haft den nya Nokia Lumia 800 i ungefär en månad, och jag är riktigt nöjd med den.
Tänkte passa på att berätta om några fördelar och nackdelar för den som är nyfiken på modellen.

Jag har tidigare använt HTC tytn och iPhone 3 vad gäller smartphones, och innan dess även Nokia, Samsung och Eriksson. så jag är inte direkt någon lojal märkesanvändare.

Fördelar
Designen – den största anledningen till varför jag valde just Nokia Lumia. Den matta, ljust turkosa färgen är riktigt snygg, och gränssnittet är ännu läckrare. Skalet känns inte plastigt som på andra smartphones, och både storlek och tjocklek på mobilen är alldeles lagom.
Operativsystemet – Lumia kör med Microsofts OS Windows Phone. Tidigare med HTC tytn körde jag Windows Mobile och som jag tyckte sisådär om att använda. Detta är dock ett oändligt mycket snyggare och bättre OS än på tytn och jag har bara beröm att ge åt Microsoft. Det är snyggt, snabbt och läckert och under en månads användning har jag (peppar, peppar) aldrig råkat ut för vare sig krasch eller hängning.
Kameran – med sina åtta megapixlar når Lumia långt. Ett plus att det går att ställa in t ex ISO och vitbalans själv om så önskas. Ett ännu större plus är att det är busenkelt att direkt från tagen bild skicka den vidare via MMS, mail, Facebook etc. Även trevligt med en fysisk kameraknapp på utsidan av mobilen.
Knapparna – Lumia har inga fysiska knappar på skärmen, vilket jag gillar. Istället finns tre touchknappar längst ned på skärmen: bakåt, hem och internetsökning. De två första knapparna fungerar alldeles utmärkt, men den tredje skulle jag vilja programmera om så att den direkt öppnar Google i broswern, istället för att öppna den förinställda sökmotorn Bing.
Musiken – Fantastisk! Jag älskar den! Nokia har en egen helt lysande konkurrent till Spotify, kallad MixRadio. Själv är jag galen i playlists och lyssnar sällan på individuella album, därför är MixRadio som gjord för mig. Det presenteras färdiga playlists i olika genres och undergenres (min favorit är Indietronica), och just MixRadion är nog min absoluta favorit med hela mobilen, jag kan inte leva utan den! Förutom genres och undergenres kan du dessutom skapa egna playlists genom att namnge tre olika artister/band, så plockar MixRadio ihop ett gäng låtar med liknande stil som den sedan blandar upp med de angivna artisterna och sedan serverar. Helt enkelt lysande. Och gratis. Och nyskapande.

Nackdelar
Apputbudet – när jag skaffade Lumia fanns det ”bara” 30 000 appar att tillgå, nu har fömodligen utbudet ökats rejält. Jag saknar en del appar, som Instagram (vilket kommer att komma så småningom) men å andra sidan är jag ingen appnörd alls. Så länge jag kan köra Whatsapp, Sveriges Radio och Facebook är jag rätt nöjd. Jag litar på att mer kommer.
Batteritiden – precis som på min förra iPhone är batteritiden rätt usel, en laddning varje dygn är ett måste. Dock finns två fina små hjälpmedel att använda; dels en batterisparfunktion som gör att mobilen drar mindre ström vid låg batterinivå och dels en automatiskt justerare för skärmens ljusstyrka. Båda fungerar utmärkt bra.
Stavningskontrollen – can’t live with it, can’t live without it! Ungefär lika störande som på andra, men på Lumian har man försökt förbättra det hela genom att direkt ge alternativa ord i ett fält ovanför stavningen. Fungerar inte optimalt, men är ett steg i rätt riktning. Ett plus att det går lätt att hoppa mellan svenskt och engelskt tangentbord.

Nackdelarna till trots (de existerade även på min gamla iPhone) så är det en riktigt bra mobil, framförallt pga design och Mixradion.

5 svar to “Recension av Nokia Lumia 800”

  1. Josefin 21 mars 2012 den 10:00 #

    Du som brinner för second hand och sånt. Jag vet inte om du redan har jobb, men kanske någon annan du känner söker jobb:
    http://www.arbetsformedlingen.se/4.1799db4911df80d2fa9800024.html?ID=2088103

  2. Mary Sane 22 mars 2012 den 19:00 #

    Vilken härlig recension! Kul att du vågar pendla mellan olika märken, annars är det nog rätt vanligt att man fastnar för ett märke och håller sig till det. Är sugen på att köpa en smartphone i framtiden men vet inte vilken sort. Vill inte köpa iPhone ”bara för att”… vet du när instagramappen kommer att komma? För det är en av de grejer jag verkligen vill kunna använda på en smartphone!

    • Maria 25 mars 2012 den 20:31 #

      Det går att se och kommentera andra på Instagram men inte lägga upp bilder själv. Ryktet säger att skaparen av appen är peppad, men inget har hänt ännu.

  3. Marthina 05 juli 2012 den 22:22 #

    Hej! Jag har en lumia 800… Läste din recension o kan bara hålla med. Jag är ingen teknikgalning men jag är supernöjd förutom en grej… Jag har en blogg på blogspot (google) och jag får ingen fason på att blogga från mobilen. Jag läste nånstans att inte Nokia stödjer Google play som man måste ha för att kunna lägga upp bilder på bloggen från mobilen. Du som verkar lite insatt i cybervärlden, vet du någon annan ”blogportal” man kan använda??? Är grymt tacksam för svar, både positiva o negativa….

    • Maria 07 juli 2012 den 13:42 #

      Hej! Kul att du hittade min blogg🙂
      Sedan jag skrev recensionen har betyget dippat lite, beroende på att aplarna fungerar sämre på Lumia än på iPhone (som jag hade innan). Jag bloggar ju med WordPress, eftersom jag tycker det är smidigare och snyggare än Blogspot, och tyvärr fungerar inte riktigt WordPress-appen till Lumia. Det går att skapa inlägg, men inte publicera dem, så jag använder oftast iPaden till att blogga med. Inte heller fungerar Whats App eller Facebook optimalt, och Instagram finns inte ens. Instacam däremot kan en kommentera andras bilder med, men tyvärr inte ladda upp egna.

      Så tyvärr kan jag inte rekommendera någon bra blogg-app😦

Kommentera

