En köpfri månad i mars

27 Feb

20120227-224018.jpg

Jag tänkte låta mars bli en köpfri månad. En månads köpstopp.
Fika och bio får ingå trots köpstoppet, eller känns det lite som fusk? Upplevelser känns bättre att stödja än produkter tänker jag.

Det finns flera fördelar med ett köpstopp:
– Du sparar pengar som kan användas t ex till en semesterresa i sommar
– Du blir bättre på att använda vad du redan har hemma istället för att köpa nytt
– Du får använda din fantasi och kreativitet när det t ex gäller att hitta födelsedagspresenter
– Du får garanterat frågor om ditt köpstopp och har ett intressant samtalsämnet att bjuda på
– Du umgås mer med familj och vänner istället för att köpa nya prylar för pengarna

I förlängningen får du förhoppningsvis ett bättre förhållande till din ekonomi och det blir lättare att spara pengar i ett månatligt sparande. För den som har barn kan en eller ett par månaders köpstopp leda till att du så småningom lär dig leva med mindre utgifter, och kan gå ned i arbetstid istället. Själv lider jag av att se många familjers köphets och ”måsten” att jobba heltid för att för att få ekonomin att gå ihop, dvs ha råd att köpa en massa prylar eller ha en stor dyr bil. Borde inte barnens bästa gå före prylarna?

5 svar to “En köpfri månad i mars”

  1. Anånöm Svänsön 28 februari 2012 den 0:49 #

    Fika på men skippa bion under Mars🙂

  2. Lena Fjällborg 28 februari 2012 den 6:54 #

    Jag tycker visst att du kan unna dig café- och biobesök. Vettigt att ifrågasätta sitt konsumtionsmönster. Något som alla borde ta sig tid till. Lycka till Maria!

  3. tove 28 februari 2012 den 11:23 #

    Mitt tips: Skriv upp alla (typ) utgifter i en liten bok. Det gör jag. Då har jag koll på hur mkt som går till mat osv. Fika blir lätt en stor post om man inte aktar sig. Men det är bra att det finns megastor snickersruta på NUS, då kan man ju dela den i två som sagt..🙂

    • Maria 05 mars 2012 den 13:33 #

      Tack för tipset! ska börja anteckna🙂

  4. Jenny / Ekomamma i stan 29 februari 2012 den 12:46 #

    Jag tycker att upplevelser absolut kan undantas vid ett köpstopp. Det beror ju dock helt på anledningen och vad man vill ha ut av köpstoppet. Är den främsta anledningen att spara pengar är det ju vettigt att stoppa alla köp, handlar det mer om att se över sin konsumtion av antalet prylar så tycker jag att upplevelser absout bör vara tillåtna.

Kommentera

