Tre goda och nyttiga frukostar

21 Jan

20120120-233947.jpg

Efter att ha ätit en rätt så näringsfattig frukost bestående av två limpmackor och en kopp te de senaste månaderna, beslutade jag mig för att äta en mer ordentlig frukost innan jobbet. Jag blir oftast tokhungrig både en och två gånger innan lunch med min nuvarande så kallade frukost. Dessa tre frukostar känns däremot både inspirerande och bra!

Nyponlatte – hemgjord nyponsoppa med Alpro sojamjölk (med eller utan vaniljsmak). Gärna ett knäckebröd med valfritt pålägg till.

Scrambled tofu – smulad tofu, hackade lök & tomater och lite salt och peppar. Proteinrik och mättande frukost, serveras på ett mörkt fullkornsbröd tillsammans med lite senap. En bärsmoothie till detta och en står sig förmodligen ända till lunch.

Soygurt med crunch – Renée Voltaires bovetecrunch med kardemummasmak och helt utan socker är grym att börja dagen med. Gärna med ett knäckebröd med en skivad halv avokado till.

Fler tips på bra och nyttiga frukostar?

5 svar to “Tre goda och nyttiga frukostar”

  1. Hälsokick 21 januari 2012 den 12:17 #

    Bra tips!

  2. Amanda 21 januari 2012 den 13:54 #

    Åh, ska definitivt prova något av dessa! Spännande!😀

  3. tove 21 januari 2012 den 15:14 #

    Den inneboende dietisten och jag har räknat på det här. Vi kom fram till att jag bör äta två deciliter fil, en deciliter müsli, lite solrosfrön, en banan och två mackor med smör och ost till frukost. Men om jag inte orkar äta bananen så kan jag ta den senare. Till det dricker jag te. Då får jag, enligt måltidsberäkningsprogrammet, i mig det jag behöver osv.
    Dietisten säger att man inte ska äta så mkt att man mår illa för då förstör man ju hela grejen liksom. 🙂

    • Maria 21 januari 2012 den 16:12 #

      Åh, spännande med ett måltidsberäknarprogram! Men det lät som en galet stor frukost! Jag skulle hellre ätit fil till frukost och mackor+banan till mellanmål.
      Hon kanske använder sig av dig i sina studier? Du får gratis kostråd i utbyte🙂

  4. moanilsson 26 januari 2012 den 22:44 #

    Jag gillar frukost och har just hittat en ny favorit, gröt gjord på krossad havre som får koka ca 30 minuter , mot slutet klipper jag i några aprikoser. För mig funkar det bra att göra en stor laddning på söndag kväll och sedan bara värma. Eftersom jag går upp vid halv 6 på vardagarna är det skönt att ha något som redan är färdigt…

Kommentera

