Ekolådan v 38

22 Sep

20110922-061025.jpg

Ekolådan har anlänt! Alltid lika kul att packa upp och få inspiration till att klura ut middagar.
Denna variant av Ekolådan är lilla mixlådan, där grönsaker och frukt blandas.

Med hjälp av veckans ingredienser tänker jag göra följande:
Grönkålssoppa med pepparrotsfraiche
Rödbetsbiffar med varm zucchini- och quinoasallad
Majssoppa med paprika
Paprikasås till pasta

Frukterna avnjuts som de är, förutom äpplena som kanske blir till en paj.

Här kommer ett recept på rödbetsbiffar:

Rödbetsbiffar (8-10 st)
3 stora rödbetor
1 stor potatis
1 liten gul lök
2 tsk Non Egg
Sesamfrön
Ströbröd
Salt och peppar

Skala och riv rödbetor och potatis och hacka löken fint.

Blanda 2 tsk Non egg med vatten. Rör runt ingredienserna i en bunke och häll på ströbröd. Smaka av med salt och peppar och ställ på kylning i en kvart så att ströbrödet kan suga upp en del av vätskan.

Forma till biffar, vänd i sesamfrön och stek på medelhög värme.

5 svar to “Ekolådan v 38”

  1. Frida Blomqvist 22 september 2011 den 9:32 #

    Jag har länge velat ha ett bra recept på Rödbetsbiffar. Man tackar för tipset! varma kramar från mig/ Frida B

  2. tove 22 september 2011 den 12:24 #

    Den där grönkålssoppan låter god! Jag har spenat (fryst, hackad) hemma och skulle kanske kunna göra något liknande. Pepparrot låter som ett gott komplement! Jag blir peppad och inspirerad!
    Till lunch ska jag äta fiskbullar och ris. Kanske inte det godaste i mångas ögon. Men jag kan skylla på mina föräldrar som gav mig det från ett års ålder. Det är ju trots allt lätt att laga, om än inte särskilt veganskt. Föräldrarna själva åt det aldrig, de tyckte det var äckligt!
    Så kanske är det bättre ändå att ge sina barn det man själv tycker är gott… hm.. ja, tål att tänkas på.

    • Maria 22 september 2011 den 16:21 #

      Spenatsoppa är ju också guld, åt en sådan med gröna linser en gång – mums!
      Och som förälder kan jag säga att om ett barn älskar en viss mat, fastän man själv hatar den, så är det skönt och praktiskt att ändå ge den där maten trots allt😉

  3. Caroline 30 november 2011 den 13:22 #

    Det här med ekolåda verkar hur bra som helst! Hur fungerar det egentligen, och hur mycket kostar det? Tack förövrigt för en otroligt inspirerande blogg!

    • Maria 18 december 2011 den 21:00 #

      Hej och kul att du hittat till min blogg! Ekolådan finns i flera olika utföranden, de kostar olika beroende på sort, t ex så finns det en låda med enbart frukt och en låda med enbart svenskt innehåll (jag brukar köpa lilla mixlådan som kostar ca 240 kr).

      Du väljer själv om du bara vill ha lådan en enda gång eller om du vill ha den varje eller varannan vecka (jag ar varannan vecka). Kan ju va bra att ta bara en gång först till att börja med. Lådan körs ut och ställs utanför din dörr och innehåller förutom livsmedel även ett flertal recepttips som utgår ifrån innehållet i veckans låda.

      Hoppas du testar🙂

Kommentera

