Yoga for runners

31 Aug

20110830-105503.jpg

Kan varmt rekommendera Yoga Downloads podcaster för den som yogar hemma. Yoga for runners är ett riktigt bra audiopass (26 min) anpassat särskilt för oss som springer. Fokus ligger bl a på lårmusklerna (hamstrings) som lätt blir korta av löpträning. Passet kan köras antingen som uppvärmning inför ett springpass, eller helt separat i förebyggande syfte.

En annan yogaform jag rekommenderar för löpare är Yin Yoga där en stannar 3-5 minuter i varje övning, och därmed mjukar upp och stretchar ligament och leder som annars är svåra att komma åt.

2 svar to “Yoga for runners”

  1. Frida 01 september 2011 den 20:47 #

    Tack för tipset! Jag har hört att yoga skall vara bra för att maximera sin löpning. Jag som främst använder löpning som träningsform kan behöva omväxling och något som gynnar min löpning!

    Kram Frida B

  2. Malka 18 oktober 2011 den 8:06 #

    Det måste jag kolla in! Jag brukar varva yoga och löpning så det låter perfekt för mig. Tack!

Kommentera

