Raw kladdkaka

9 Aug

20110809-100012.jpg

Idag testade jag för första gången att göra raw kladdkaka, vilket blev riktigt gott! Imorgon ska jag göra cashewgrädde och servera till, recept och bild kommer på det. Nu är det dags för kvällens yoga som blir yin yoga.

Raw Kladdkaka, 4 port

2 dl mandel
8-10 hackade aprikoser (gärna blötlagda minst 4 timmar)
2 msk agavesirap (eller honung)
3 msk kakao
1/2 pressad apelsin
ev lite havredryck

1. Kör mandeln till ett mjöl i matberedaren.
2. Tillsätt kakao och kör i mixern tills det blandat sig.
3. Tillsätt aprikoser, agave och apelsin. Kör till en seg massa.
4. Om du vill ha kakan kladdigare tillsätt lite mer vätska, t ex havredryck.
5. Pressa ut i en form, antingen direkt i formen eller med en bit plastfolie emellan. Ställ i frysen och ta fram 5-10 min innan servering. Servera gärna med mandel- eller cashewgrädde.

Prova gärna att byta ut mandlarna mot nötter och aprikoserna mot dadlar eller russin för en variation i smak.

8 svar to “Raw kladdkaka”

  1. Julia 09 augusti 2011 den 23:02 #

    Första gången jag kommenterar här men vad gott det verkade! Tack vare dig har jag själv börjat yoga och insett att det är riktigt bra träning:)

    • Maria 10 augusti 2011 den 8:37 #

      Oj vad roligt att höra! Är det yoga hemma som jag peppar dig på?

      • Julia 10 augusti 2011 den 10:59 #

        Ja, har precis blivit medlem på yoga today och tycker det är jättebra:)

  2. Tomas Engström 10 augusti 2011 den 0:04 #

    Cashewgrädde?? *droool*

    • Maria 10 augusti 2011 den 8:39 #

      Haha, inte förvånad över din kommentar, brorsan🙂

  3. milla 16 augusti 2011 den 20:02 #

    Vilken härlig kaka måste prova

  4. Linda 25 september 2014 den 17:50 #

    Jag är ny på detta o har en ganska dum (?) fråga…. När du skriver ”mixa dadlarna” etc, vad är det för mixer du menar då? En matberedare? En blender? Jag har provat med stavmixer men allt fastnar ovanför knivarna och man får stå o gegga ihop allt med en gaffel i slutändan😦 Jag vill också baka raw!!🙂

Kommentera

